Buduj świadomość siebie i firmy – podsumowania w biznesie edukacyjnym

Podsumowania w biznesie edukacyjnym

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Nazywam się Joanna Femiak i chciałam Ciebie zaprosić na serię moich artykułów o rozwoju własnym i firmy z branży edukacji prywatnej i niepublicznej, ponieważ od wielu lat zajmuje się wsparciem psychologicznym i szkoleniowym właścicieli szkół językowych oraz właścicieli innych ośrodków edukacyjnych. Miłego czytania!

Jak podsumować swoją pracę?

Podsumowania są ważne na każdym etapie rozwoju i bez nich czas zlewa się w jedno. Dlatego właśnie jest to chwila dla Ciebie, aby na krótki moment zatrzymać się w tym wirze codziennych zadań. W celu wyjaśnienia zagadnienia jakim jest refleksja, odniosę się do dwóch istotnych punktów i obszarów, które można poddać kontroli. Więc do rzeczy: dlaczego podsumowanie jest tak fundamentalne?

Budowanie świadomości

Pierwszy punkt, od którego można zacząć to wyjaśnienie samej świadomości, jako bardzo ważnej w bieżącym prowadzeniu firmy. Podsumowania są istotne, bo to one właśnie pozwalają na taką refleksję, co mi się udało zrealizować, a czego nie. Ta samoświadomość jest istotna, ponieważ w ciągu dnia robisz kolejne zadania i nie masz czasu się do nich zdystansować. Nie możesz obiektywnie powiedzieć i wyróżnić, które z nich przyniosły jakieś owoce, a które nie zostały dopełnione

To podsumowania budują dystans i powodują, że masz adekwatną ocenę swoich dokonań oraz współpracowników. Dzięki temu ukaże się prawidłowy, realny i rzetelny obraz samego siebie i firmy. Jednak samoświadomość jest takim elementem, który się sam nie wyklaruje, więc trzeba na to poświęcić swój czas.

Sprawdź, jak osiągnąć „Złoty środek” w myśleniu o pieniądzach (dla kobiet i nie tylko) >

Weryfikacja priorytetów

Kolejnym elementem, na który wpływ ma podsumowanie, to weryfikacja priorytetów. To inaczej sprawdzanie, czy cele były prawidłowo postawione, czy nieprawidłowo. Na weryfikację tego pozwalają właśnie podsumowania. Bez nich praktycznie cała praca, co oznacza m.in. wysiłek włożony w codzienne obowiązki, nie daje efektów. 

 Zwróć uwagę, że jeśli Ty nie widzisz postępów, to nie zobaczą również tego współpracownicy. Dlatego tak ważne jest również pochlebianie i ,,klepanie się po ramieniu”, aby podnieść morale zespołu. Niekiedy zdanie: ,,Zobaczcie, gdzie byliśmy, gdzie jesteśmy i gdzie będziemy, jeśli uda nam się to zrobić”, może pozytywnie wpłynąć na firmę. Zachęcam do tego, żebyś w ramach swojego podsumowania tygodnia zastanowił/a się nad tym. Przynajmniej z mojej perspektywy robię to i korzystnie działa w moim zespole.

Cztery główne obszary podsumowania w biznesie

Cztery główne obszary podsumowania w biznesie

1. Ja przedsiębiorca

Pierwszy obszar, to jesteś Ty i twój zbiór kompetencji, emocji i ścieżki swojego samorozwoju. Refleksja nad tym, co mi się udało, a co mogłabym/mógłbym zrobić lepiej. Jeśli ujmiesz też swoje życie osobiste, zdrowie, aktywność fizyczną, rozwój to wszystko, co jest związane ze mną, to może się wtedy okazać, że zrobiłeś/aś zbyt mało dla siebie lub nawet paradoksalnie za dużo. 

Często zdarza się tak, że na przykład ktoś bierze udział w różnych wydarzeniach, a później tego nie wdraża. Ta ilość informacji niekiedy przerasta, więc warto mieć taki czas na refleksje, co faktycznie jest mi potrzebne i czy naprawdę tego potrzebuję. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie, co mogę sobie w jakiś sposób darować, bo nie jest dla mnie priorytetem. Można zatem dojść do konkluzji, że czas na podsumowanie, pomaga ustalić cele zgodnie z oczekiwaniami, gdy tak wiele nas rozprasza.

2. Mój zespół

Następny, drugi obszar, to zespół w mojej szkole językowej, relacja z nim i bieżące sprawy. Warto się zastanowić, zatrzymać i zaplanować działanie raz w tygodniu. Wskazane są jakieś działania dla zespołu jak rozmowa, czy szkolenia

Zwróć też uwagę na to, że często nazwanie pewnych czynności, pomaga docenić wysiłki twoje i zespołu. Buduje to wspólne i przyjazne środowisko pracy. Warto także zaznaczyć w zespole swój obszar kompetencji, bo jeśli nie nadasz temu wartości w swojej głowie i nie nazwiesz tego pracownikom, to oni tego też mają prawo nie dostrzegać oraz nie rozumieć Twoich zadań.

3. Organizacja, w której pracujemy

Kolejny obszar to organizacja, która jest najczęściej pomijana i ignorowana przez przedsiębiorców. Choć wdrażanie różnych systemów i programów jest pracochłonne, to nie od razu przynosi efekty i dlatego mało czasu jest temu poświęcane. Jednak automatyzacja i ciągłe usprawnianie firmy jest niebagatelnie ważne w tych czasach.

4. Nasz klient

Czwarty obszar, na który warto zwrócić uwagę, nie dlatego, że jest zaniedbany, ale właśnie często za dużo poświęcamy mu uwagi, to są relacje z klientem. Dla firmy edukacyjnej obsługa jest bardzo ważna, natomiast chciałabym też zachęcić do równowagi, nie tylko w życiu osobistym jak się często mówi, ale i wewnątrz firmy. 

Nie można dopuścić, aby wszystkie działania były skierowane na obsługę klienta albo, żeby wszystkie działania zmierzały w stronę marketingu. Ważne, by ustalić priorytety, bo jeżeli za marketingiem nie idzie sprzedaż, to nie ma sukcesu, a jeżeli za sprzedażą nie idzie zadbanie kompetencji zespołu, to jakość produktu spada. Trzeba zachować równowagę, gdyż wewnątrz firmy mamy bardzo wiele złożonych, ruchomych i żywych elementów, które trzeba zintegrować.

Podsumowanie emocjonalne

Podsumowanie emocjonalne​

Mówiąc o refleksji i podsumowaniu nie można zapomnieć o kolejnym punkcie, który przygotowałam. Jest to zagadnienie związane z emocjami i ze samoświadomością. Nie uczymy się tego w szkole, natomiast jest to bardzo istotny element, który możesz polepszyć sam/a. 

Brak umiejętności odczytywania własnych emocji i zarządzania nimi utrudnia nam codzienne życie. Właśnie uczucia pomogą Tobie w trudnych sytuacjach zdystansować się do tego, co się dzieje, ale w sposób zdrowy. Nie da się ukryć, że emocje zakomunikują, to co się dzieje, jak ja się czuję w danej sytuacji, relacji, a to pozwoli na adekwatne działanie.

Dlaczego warto prowadzić podsumowania w biznesie edukacyjnym?

Uważam, że to pozwala na wyciągnięcie wniosków z przeszłości i poprawę dalszego funkcjonowania firmy w zorganizowany i przemyślany sposób. Warto również w podsumowaniach zwrócić uwagę na własne emocje i samoświadomość. To zdecydowanie poprawi i scali działanie całej firmy.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby Twoja organizacja zaczęła się rozwijaćPrzeczytaj >

Natomiast jeżeli masz ochotę podsumować, zaplanować następny tydzień i chcesz, żeby twoje życie zawodowe nie zlało się w jedną bryłę, to działaj w zorganizowany sposób. W tym pomogą tobie właśnie takie teksty jak ten.

Dziękuję serdecznie za poświęcony czas. Tak na zakończenie: po prostu zaplanuj!

Pozdrawiam i do zobaczenia,

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute
Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców.

Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!
Wybierz termin bezpłatnej konsultacji:

O autorze

joannafemiak

joannafemiak

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.