Co możesz zrobić, żeby Twoja organizacja wreszcie zaczęła się rozwijać?

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Inercja w organizacji jest stanem, w którym przedsiębiorca stwierdza, że organizacja się nie rozwija. Nie rozwija się pod względem np. sprzedażowym, rozwoju produktu czy jego jakości bądź organizacyjnym – tzn. że nie ma coraz lepszych narzędzi do zarządzania np. przepływem informacji, korespondencją, danymi finansowymi, ale także pod względem zasobów ludzkich czy zespołu personelu.

Inercja głównie w organizacjach wynika nie z powodów finansowych, jak mogłoby się wydawać, ale z braku wiedzy. Diagnozowanie co wymaga ruchu, w jakim kierunku ten ruch powinien być zrobiony i jakich potrzebujemy narzędzi, wcale nie jest łatwym procesem. Dlatego wiedza dla przedsiębiorcy jest podstawowym źródłem wychodzenia ze stanu inercji. Ta wiedza dotyczy diagnozy organizacji, ale także celu, w jakim powinna iść organizacja.

Należy pamiętać, że organizacja to nie jest organizm ludzki. Organizm ludzki ma genetycznie zakodowane, jaką powinien przybierać formę, a organizacja nie ma żadnego modelu czy opisanego wzoru. Każda organizacja rozwija się proporcjonalnie do popytu, podaży – czyli głównych zasad wolnego rynku, ale także do stylu zarządzania przedsiębiorcy, do jego wiedzy, do jego zasobów finansowych.

Nie możemy tutaj powiedzieć, że jest jeden wzór organizacji, do której my powinniśmy dążyć, tak jak jest jeden wzór jakiegoś organizmu, chociażby w przybliżeniu wiemy, jakie powinien mieć mniej więcej organizm ludzki parametry, ciśnienie krwi, wielkość serca itd. W organizacjach tak nie jest, dlatego diagnoza celów nie jest łatwym procesem ale powinna mieć miejsce.

Dopiero wtedy, gdy my mamy proces pozyskiwania wiedzy za sobą, możemy przechodzić do następnego etapu. Wychodzimy z inercji wiedzy i wchodzimy w etap działania, ponieważ już wiemy co robić. Inercja wiedzy powoduję inercję działania, a wiedza powoduje działanie. Wiemy już jak zarządzić danym procesem, możemy ubrać ten proces w jakiś projekt, jesteśmy w stanie zdefiniować poszczególne kroki w danym projekcie, możemy te kroki zamienić na zadania i przydzielić do realizacji poszczególnym osobom.

Wtedy przechodzimy do faktycznych zmian, wiedza i działanie zaprojektowane w postaci planu dają dopiero energię i siłę do realizacji i wtedy jesteśmy w stanie zdecydować się na zmianę. Przedsiębiorca, który nie ma pewności, do jakiego celu zmierza, jakimi krokami ma ten cel osiągnąć, nie pociągnie za sobą zespołu, albo sam nie podejmie takiego ryzyka.

Przywództwo dzisiaj i kierowanie organizacją wymaga ciągłego doskonalenia się na poziomie wiedzy, która pozwoli na obranie kierunku rozwoju firmy. Dopiero taki przywódca może stworzyć, samodzielnie bądź z zespołem, realny plan i ten plan realizować.

Energia i wola działania pojawia się  gdy mamy wiedzę, wizję oraz plan.

 Przedsiębiorców, którzy chcą szukać nowych możliwości rozwoju dla swojego biznesu, nie ponosić kosztów intuicyjnych działań, zachęcam do zachowania tych kroków. Racjonalność zarządzania przedsiębiorstwem opiera się na faktach, wiedzy, planowaniu i logice, która łączy te elementy. Warto o tym pamiętać i w ten sposób minimalizować porażki i zwiększać prawdopodobieństwo sukcesu. 

dr hab. Joanna Femiak

Dyrektor Personnel Training Institute

(jeśli masz pytania napisz do mnie: joannafemiak@gmail.com)

O autorze

Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.