Czy pracownik musi szanować miejsce pracy?

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym wpisie wyjaśniam, skąd bierze się brak zaangażowania i dlaczego zamiast oczekiwać „oczywistego” szacunku – warto go cierpliwie budować. Pokazuję, jak rozmawiać z zespołem, jak modelować postawy i jak tworzyć wspólnotę odpowiedzialności w placówce edukacyjnej.

O budowaniu odpowiedzialności w zespole edukacyjnym

W codziennej pracy dyrektora lub właściciela placówki edukacyjnej bardzo często pojawia się frustracja związana z zachowaniami pracowników: spóźnienia, brak zaangażowania, nieobecność na szkoleniach czy nawet nieuprzątnięta kuchnia w pokoju nauczycielskim. Te zachowania bywają odczytywane jako brak szacunku do miejsca pracy. Ale czy pracownik naprawdę musi to miejsce szanować? 

Zamiast wymagać – buduj

Podejście „pracownik powinien” lub „musi” szybko prowadzi do frustracji i wypalenia. Dlaczego? Bo oczekujemy czegoś, czego często nikt wcześniej tej osobie nie pokazał ani nie wytłumaczył. Wielu nauczycieli i lektorów przychodzi do pracy z bardzo różnym bagażem doświadczeń – czasem bez żadnych nawyków pracy zespołowej, czasem z wyobrażeniem, że “czy się stoi, czy się leży…” – wszystko się należy.

To dyrektor lub właściciel jest osobą, która może i powinna ten szacunek modelować, komunikować i egzekwować – ale nie poprzez zakazy i pretensje, tylko przez budowanie świadomości:

  • Po co istnieje dana placówka?
  • Jakie są skutki opóźnień, lekceważenia procedur czy nieobecności?
  • Kto – poza nim samym – ponosi konsekwencje jego zachowania?

Edukowanie zespołu– część roli lidera

Warto przyjąć perspektywę, że zespół również uczy się – i to nie tylko metodyki pracy, ale również postaw i odpowiedzialności. Dyrektor szkoły ma inną wiedzę i doświadczenie niż nowy nauczyciel. Ma też obowiązek przekazać tę wiedzę w sposób dostępny, klarowny i systematyczny.

Zamiast wyłącznie wymagać punktualności, warto opowiedzieć, dlaczego punktualność ma znaczenie w kontekście całej placówki – rekrutacji, oceny jakości usług, zaufania rodziców. Uświadomienie tych powiązań może być dużo bardziej skuteczne niż poirytowana uwaga.

Wspólnota, nie kontrola

Szacunek do miejsca pracy nie wynika z regulaminu. Wynika z świadomości współzależności – tego, że wszyscy w placówce pracują na wspólny rezultat. Zespół nie jest jedynie zbiorem jednostek – to organizm, w którym działanie jednej osoby ma wpływ na wszystkich.

Dlatego warto mówić o wspólnocie. O tym, że nauczyciel może liczyć na wsparcie, gdy ma trudność – ale również, że inni liczą na niego. Tylko wtedy tworzy się równowaga: między oczekiwaniem a dawaniem, między odpowiedzialnością a zrozumieniem.

Szacunek do miejsca pracy nie jest czymś, z czym pracownik automatycznie przychodzi – to coś, co musi zrozumieć, zobaczyć w praktyce i czego może się nauczyć. Twoją rolą jako lidera jest świadomie tę postawę kształtować. Zamiast zakładać, że pracownik „powinien wiedzieć”, warto stworzyć warunki do wspólnej pracy nad odpowiedzialnością i zaangażowaniem.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, zapraszam napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.