Osiem warunków skutecznego delegowania zadań w szkole językowej

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Kierowanie ludźmi bywa często określane jako sztuka osiągania celów przez pracę innych ludzi i z innymi. Oznacza to, że jednym z głównych czynników sukcesu i jednocześnie kompetencji menedżerskich, jest umiejętne dzielenie się pracą z innymi. *

Aleksy Pocztowski*

Biznes edukacyjny jest obszarem rynku, który się bardzo prężnie w Polsce rozwija. Przedszkola, szkoły językowe, placówki edukacyjne z matematyki, polskiego, dramy, robotyki, zgłaszają swoje oferty do przedszkoli lub bezpośrednio do rodziców. Szkoły językowe stanowią ważny, duży i tradycyjny odłam tego rynku, a PTI już ponad 20 lat szkoli i wspiera w rozwoju właścicieli szkół językowych.

Z moich długoletnich obserwacji wynika, że zarządzanie szkołą językową wymaga coraz większych umiejętności i wiedzy . Dlatego też, przedsiębiorcy branży edukacyjnej szukają wiedzy i są wymagającymi uczestnikami szkoleń. Innym powodem, dla którego właściciele szkół się rozwijają, to nadrobienie kompetencji menadżerskich, których w oświacie państwowej, z której się często wywodzą, nie mają szansy rozwijać..

Właściciel szkoły językowej to często były lektor. I w jednym i w drugim przypadku, taki przedsiębiorca rozwija swój biznes sukcesywnie. Ponieważ całe życie uczył, naturalną konsekwencją jest, że w początkowej fazie rozwoju własnej firmy jest nauczycielem. Jeśli ktoś na długie lata pozostanie w tej roli, to ma dwojaką motywację: “Jedni robią to, „bo kochają uczyć i zawsze będą to robić”, dla innych zaś, jest to kwestia racjonalnego wydatkowania środków finansowych.

Z czasem firma się rozwija. Przybywa nowych kursantów, trzeba zatrudnić dodatkowych lektorów, pracownika administracji, metodyka. Rola właściciela się zmienia. Nie zawsze jednak zdaje on sobie z tego sprawę w odpowiednim momencie. Zaczyna brakować doby, a równocześnie ucząc i zarządzając, właściciel nie skupia się na swoim podstawowym zadaniu, czyli realizacji celów strategicznych szkoły.

Ponadto, warto zrozumieć, jak ciężko jest egzekwować wykonanie zadań i dyscyplinę, skoro ucząc, właściciel stawia się na równi z lektorami. Często ma z nimi bardzo bliskie relacje. Oczywiście cały czas jest członkiem zespołu, występuje jednak już w innej roli niż pozostali pracownicy szkoły.

Dopiero z pozycji osoby zarządzającej, właściciel szkoły ma prawo oczekiwać, że inni współpracownicy będą wykonywać jego prośby i polecenia. W razie wątpliwości lub niezrozumienia zawsze warto grzecznie, acz asertywnie przypomnieć kto pełni jaką funkcję w szkole i za co odpowiada.

Zatem pierwszy warunek delegowania zadań to świadomy swojej odpowiedzialności właściciel szkoły, szef-lider. Świadomość ta przejawia się w oddzieleniu obowiązków właściciela od nauczania i komunikowaniu ich współpracownikom.

Równie istotną rolę odgrywa odpowiedzialny i dobrze dopasowany zespół współpracowników. Obowiązki poszczególnych pracowników zazębiają się bowiem i często są od siebie zależne. Dlatego to ważne, aby każdy pracownik miał opisany swój zakres obowiązków, który wynika z potrzeb szkoły. Spełnienie tego warunku delegowania zadań pozwala na trafne dobranie ludzi do zadań.

Zespół jest jak doskonała orkiestra symfoniczna lub zespół kameralny, w zależności od wielkości szkoły.  Żeby wiedzieć co grają, każdy musi mieć swoje nuty, dopasowany instrument i wiedzieć jaki utwór wykonuje. Rolą szefa jest dobrze zadbać o zespół i o organizację pracy.

Trzecim warunkiem skutecznego delegowania jest wyznaczenie celu głównego i celów etapowych zadań w szkole. Bez nich nie jest możliwa kontrola realizacji planów szkoły i monitorowania jakości pracy. Analogicznie, jak w orkiestrze, potrzebna jest też osoba, która wskaże kierunki działań i na bieżąco będzie monitorować postęp prac. To właściciel szkoły jest osobą, która integruje działania i poprowadzi orkiestrę/zespół pracowników ku realizacji celów strategicznych szkoły.

Najskuteczniej integrują zadania takie narzędzia jak – harmonogramy, kalendarze pracy, zatem warto się z nimi zapoznać, to nasz czwarty warunek.

Piątym czynnikiem, który wpływa na delegowanie zadań, jest umiejętność motywowania zespołu do pracy. Aby wiedzieć, co ludzi motywuje, warto z pracownikami rozmawiać podczas procesu ewaluacji i poznać ich wartości, i osobiste cele. Wtedy będziemy w stanie dopasować narzędzia motywacyjne do naszych pracowników.

Szósty czynnik to wiedza na temat narzędzi finansowych i poza finansowych, które wpływają na zaangażowanie pracownika. Jeśli nie wiesz, kiedy i komu przyznać nagrodę, premie to znak, że tę wiedzę należy uzupełnić.

Siódmym elementem, który sprzyja delegowaniu, jest konsekwencja, która przejawia się w monitorowaniu postępów, podsumowywaniu realizacji zadań, wyciąganiu wniosków i uwzględnianiu ich w kolejnych projektach. Tylko wtedy proces delegowania jest połączony z procesem rozwoju uczenia się pracowników i organizacji.

Ósmy element to gotowość na szczerość i wrażliwość w rozmowie, która może być trudna ale prowadzi do wyjaśnienia sytuacji, wysłuchania różnych punktów widzenia i odszukaniu złotego środka, rozwiązania. Taka rozmowa wymaga przygotowania, przemyślenia: na co się zgadzam, a na co nie – i otwartości na pomysły drugiej osoby.

Reasumując – żeby dobrze delegować zadania szef-lider powinien:

1. być świadomy swojej odpowiedzialności w szkole,

2. mieć opisane zakresy obowiązków w szkole,

3. wyznaczyć cel główny i cele etapowe zadań w szkole, ufać i wierzyć jego członkom,

4. znać narzędzie takie jak: harmonogramy, kalendarze pracy,

5. motywować zespół do działania,

6. wiedzieć kiedy i komu przyznawać nagrody i premie,

7monitorować postępy i wyciągać wnioski.

8. mieć odwagę rozmawiać z pracownikami o tym, co jest realizowane i o brakach w realizacji zadań

Lider zespołu widzi całość i wie, kto posiada odpowiednie zasoby i kompetencje do wykonania konkretnych zadań, potrafi także zaufać pracownikom i wspierać ich w rozwoju talentów i predyspozycji. Pomocne w rozwoju kompetencji definiowania talentów i uzdolnień jest znajomość własnego profilu poznawczego, osobowościowego, który uzyskujemy podczas badań metodą Disc 3.

To szef jest odpowiedzialny za całokształt pracy szkoły i końcowy efekt działań. Dlatego też każdy szef powinien wypracować własny system kontrolowania i sprawdzania delegowanych zadań tak, by zespół mógł czerpać korzyści z wypełnianych obowiązków. Ważnym obszarem jest także rozwój osobisty rozumienia, empatii i komunikacji, o który znacznie łatwiej zadbać, gdy mamy w rękach konkretne narzędzia wymienione wcześniej.

*A. Pocztowski. Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2018.

B. Brown. Odwaga w przywództwie, MT BIZNES, Warszawa 2019.

N. Branden, 6 filarów poczucia własnej wartości, Feeria, 2020.

Autorzy:

dr hab. Joanna Femiak ( specjalista ds. zarządzania edukacją, trener Personnel Training Institute)

Małgorzata Warzycha ( specjalista, trener Personnel Training Institute, manager HR, coach, mediator)

Chcesz zgłębić więcej profesjonalnej wiedzy?

Przygotowaliśmy dla Ciebie dodatkowy materiał do pobrania “5 sposobów przezwyciężania oporu przed wprowadzaniem zmian”.

Autorka publikacji Edyta Werner licencjobiorca marki Edu Bears działa w edukacji od ponad 10 lat. W biznesie czy życiu prywatnym nie boi się wprowadzania zmian, ponieważ pamięta, że prawie zawsze zmiana otwiera przed nami nową przestrzeń. 

Tylko teraz pobierz bezpłatny PDF:

 

Copyright 2022 by Personnel Training Institute


 

O autorze

Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.