Planowanie w biznesie i życiu przedsiębiorcy – od czego zacząć?

Planowanie w biznesie i życiu przedsiębiorcy

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem i filozofem. Jestem także dyrektorem PTI, firmy, która zajmuje się szkoleniami właśnie w edubiznesie.

Mam głębokie przekonanie, że osobisty rozwój i to, co się dzieje w nas w środku, ma mocne przełożenie na funkcjonowanie w naszych firmach, ale także oczywiście w naszym życiu prywatnym. Pokładam nadzieję, że efektem ubocznym czytania tych artykułów będzie również uporządkowanie i tej sfery.

Czy planowanie jest dla Ciebie?

Zatem jaki sposób myślenia warto mieć, jeżeli chodzi o planowanie i dla kogo planowanie absolutnie nie jest potrzebne? Niestety organizacja nie jest dobra dla każdego, więc chciałabym zapoznać Cię z kilkoma mitami planowania, o których słyszymy na różnych webinarach, że ,,Tak, tak, tak planuj zawsze, bo planowanie jest bardzo dobre dla każdego”.

Zaczynam od pierwszej selekcji, która pozwoli od razu odpowiedzieć na pytanie, czy planowanie jest dla Ciebie. Otóż plan nie może być tylko w Twojej głowie, ale powinien zostać spisany na papierze i w transparentny sposób przedstawiać kierunek działania. Zwłaszcza w firmie, każdy pracownik powinien z łatwością odczytać, jakie będą podjęte działania w najbliższej przyszłości. Przecież nie chcesz stawiać innych w pozycji telepatów, którzy domyślają się, co planujesz 🙂

1. Określ swoje nastawienie do planowania

Narzędzia pomocne w planowaniu

Zastanów się nad swoim nastawieniem do planowania i wszelkich papierów, grafików, kalendarzy książkowych, czy internetowych.
Są osoby, które mają takie podejście do życia: zbędna papierologia, zbędna dokumentacja. Jednak co to oznacza ta zbędna papierologia? 

Jeśli mamy negatywne nastawienie do dokumentów, twierdzimy, że to niepraktyczne i nie planujemy tego wdrożyć, to naprawdę nie warto. Jeśli więc od wielu lat nie robisz nic z dokumentami, to absolutnie nagle nie rzucaj wszystkiego i nie zajmuj się stosami papierów i kalendarzy, aby nagle dopasowywać wszystkie działania pod grafik. Lepiej dać sobie z tym spokój i pójść zamiast tego z żoną/mężem do kina, z dzieckiem na spacer i nie tracić czasu.  Kiedyś J.R.R. Tolkien napisał:

,,W każdej chwili liczy się to, kim jesteśmy i co robimy, a nie to, kim planujemy być i co planujemy robić.”

Podejmując decyzję, powinniśmy mieć to na uwadze. Zatem zastanów się, czy planowanie, to jest dla Ciebie coś, co chcesz wdrożyć, bo nie jesteś zadowolony/a z aktualnej organizacji, czy jednak masz podejście, że nie warto tracić czasu na taką zbędną papierologię. Ufam jednak, że jeśli to czytasz, to zdecydowanie nie masz takiego podejścia do dokumentacji, więc płynnie przechodzimy do następnej selekcji.

Buduj świadomość siebie i firmy! Zobacz, jak podsumowania mogą Ci w tym pomóc >

2. Zbierz niezbędną wiedzę

Jeśli chcesz zapanować nad wszechobecnych chaosem i priorytetami w życiu, ale brak Tobie dostatecznej wiedzy, to planowanie jest dla Ciebie. Andrzej Sapkowski kiedyś powiedział, że:

,,W każdym z nas jest Chaos i Ład, Dobro i Zło. Ale nad tym można i trzeba zapanować. Trzeba się tego nauczyć.”

Więc właśnie powinniśmy uporządkować pojęcia pojawiające się w naszym umyśle. Zatem, żeby tą rzeczywistość uporządkować trzeba dokonać pewnego rodzaju klasyfikacji pojęć na przykład w swojej firmie. By to zrobić, podziel działalność na obszary np.: zarządzanie ludźmi, w którym do wyszczególnienia jest budowanie zespołu i motywowanie. Następnie np. drugi obszar to organizacja i tu może się okazać, że masz całe systemowe zarządzanie, czyli dokumenty od opisu wszelkich procedur, kalendarze, czy listę zadań. 

Wiedza jest potrzebna w planach prowadzenia firmy, bo to ona otwiera oczy. To jak przebiega sprzedaż do klienta obecnego i wewnętrznego lub frekwencja na lekcjach, ukazuje naszą sytuację na rynku. Dzięki obiektywnej analizie i znajomości pewnych zdarzeń w otoczeniu jesteśmy w stanie reagować szybciej lub planować długoterminowo nasze działania.

Chcesz być pracownikiem czy właścicielem w swojej firmie? Dowiedz się, jak zachować zdrowy balans>

3. Wykorzystuj narzędzia pomocne w planowaniu

Niestety nie ma planowania bez pomocy takich jak np. kalendarz, budżet, które pozwalają synchronizować czas na zadania i sprawy finansowe. To one ułatwiają uporządkować rzeczywistość i działania. Zachęcam Ciebie, żebyś zaczęła/zaczął właśnie od swojego nastawienia do planowania i nowych narzędzi, od małych kroków. Coco Chanel napisała:

„Może się zdarzyć, że urodziłaś się bez skrzydeł, ale najważniejsze, żebyś nie przeszkadzała im wyrosnąć.”

Zatem trzeba wykorzystać pojawiającą się okazję na nowe i nie marnować możliwości stwarzanych przez nasze otoczenie. Zmiany w firmie nie dzieją się z dnia na dzień. Potrzeba tutaj czasu i cierpliwości, aby nauczyć się organizacji i tego, co jest ważne w funkcjonowaniu firmy. 

Jeśli uważasz, że nie dajesz sobie chwili na zmiany, nie jesteś konsekwentny/a w swoich działaniach, nie sprawdzasz ich skuteczności, to właśnie dlatego, że nie masz skonkretyzowanego planu. Żeby zaszły zmiany, to musimy nad nimi pracować w bardzo przemyślany sposób. Dlatego zachęcam, żebyś właśnie zaczął/zaczęła od tego, aby stworzyć np. konkretny kalendarz i budżet.

„Złoty środek” w myśleniu o pieniądzach dla kobiet i nie tylko. Czytaj więcej >

Planowanie w życiu i biznesie

Planowanie w życiu i biznesie

Czyli podsumowując, pierwszy krok: sprawdź, jakie masz nastawienie do dokumentów i do planowania. Drugi krok: zdobądź wiedzę i pojęcia, jak należy tę chaotyczną rzeczywistość zaplanować. Ja zawsze zachęcam, aby podzielić ten wielki ,,bochenek” na drobne kawałeczki. Wprowadź sobie obszary w swojej firmie, ale i może w twoim życiu prywatnym. To mogą być sfery jak na przykład na praca zawodowa, relacje, moje zdrowie, rozwój osobisty. 

Jeśli Ty jesteś zorganizowana w swojej firmie, to funkcjonowanie całego zespołu również idzie w dobrym kierunku. Zatem, jeśli już poukładasz poszczególne zadania w zharmonizowaną całość, to później następuje 3 krok: szukanie narzędzi, które pomogą w realny sposób przelać tę spójność w jeden konkretny plan, kalendarz i budżet. 

Co jeszcze możesz zrobić, żeby Twoja organizacja zaczęła się rozwijaćPrzeczytaj >

Mam nadzieję że, po przeczytaniu tego artykułu, uświadomiłeś/aś sobie potęgę planowania i organizacji w firmie. Nie wszystko jest dla wszystkich, ale wierzę, że wiedza o tym, co należy zmienić, pozwoli Tobie na ukierunkowanie i działanie w uporządkowanym toku.

Serdecznie pozdrawiam!

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute
Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców.

Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!
Wybierz termin bezpłatnej konsultacji:

O autorze

joannafemiak

joannafemiak

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.