Rodzicu, co powiesz dziecku, gdy otrzyma świadectwo?

Drodzy Rodzice!

Spędziłam kolejny rok w gimnazjum (i nie tylko) rozmawiając z dziećmi w zaciszu mojego gabinetu. Starałam się je wysłuchiwać, a właściwie wsłuchiwać się w to, co mówiły, co przeżywały, co czuły. Zdradzę Wam pewien sekret: Wasze dzieci lubią i potrzebują rozmawiać z dorosłymi. O wszystkim, nie tylko o szkole. „Jak było w szkole” to pytanie, którego szczerze nie znoszą.

Zatem teraz, gdy kończy się rok szkolny i szkoły będzie mniej, spróbujcie:
– pochwalić je za to, co osiągnęły, w tym roku;
– nie porównywać ich z nikim, bo to je bardzo podcina;
– szczerze przytulić;
– powiedzieć, ze rozumiecie, ze czasami nauki jest dużo, (bo jest!);
– zachęcić do refleksji nad sobą i sobą w szkole
– zrobić coś razem: posłuchać muzyki, której dziecko słucha, obejrzeć film, który mu się właśnie podoba; pójść na kręgle, na rolki… cos razem, co sprawi, ze będziecie tylko wy.

Zawsze powtarzam dzieciom, że sukces to umiejętność radzenia sobie z porażkami, a nie same zwycięstwa.

Wiec, jeśli świadectwo Was nie zadowala rodzice, to nie krytykujcie, ale pomóżcie dziecku.

Jak? Może coś wokół dziecka sprawiło, ze nie mogło dać z siebie więcej? Ja o wielu takich sytuacjach wiem. Wtedy podaje przykład, który pokazuje, że wynik zależy w dużym stopniu od warunków: kiedy sportowiec biegnie w wyścigu i pada deszcz, wieje wiatr, popsuł mu się but, czy osiągnie tak wiele jak biegacz, który ma optymalna pogodę, doskonałe obuwie, wodę na postojach? Wasze dzieci często nie mają warunków. W dzisiejszym świecie są bardzo pogubione.  Często trzymają w sobie przeżywane emocje, nie wiedzą jak o nich mówić.

Możecie też zadać pytania, które zachęcą (szczególnie starsze dziecko) do refleksji. Zapytać: czy Ty jesteś z siebie zadowolony? Co ci się udało, z czego jesteś dumny? Co chcesz poprawić w przyszłym roku? Co ci pomagało, co przeszkadzało? Dziecko rzadko słyszy takie pytania. Podsumowania dziecka są ważne, bo zobowiązują i zachęcają do brania odpowiedzialności za podjęte decyzje.

Zachęcamy Was rodzice – do koncentracji w tym dniu na dziecku i relacji, a nie zadaniu – po to – by samodzielnie dbało o zadania, a Wy dbajcie o relacje i siłę wewnętrzna dziecka, zdrowie emocjonalne – ono niech dba o oceny.

I jeszcze jedno: zadajcie sobie pytanie, kiedy ostatnio (lub kiedykolwiek), ktoś Was zapytał w pracy, jakie mieliście oceny na świadectwie. Bo mnie nikt , ale skąd Ty czerpiesz siłę i radość z pracy – a i owszem!  Dlatego cieszcie się razem z dziećmi ich pasjami, radościami i tym, że w końcu mają zasłużone wakacje! (I Wy też..:)

Autor: Patrycja Kochan (psycholog, pedagog)
konsultacje: Alicja  Niemierko-Pająk (psycholog, terapeuta) , Joanna Femiak (psycholog, filozof specjalista ds. zarządzania edukacją) –Zespół Personnel Training Institute.

Talent Friendly Company – to znak, przyznawany szkołom, które dbają o rozwój nauczyciela, wspierają go i motywują do poszukiwań nowych obszarów własnych możliwości i kompetencji. TFC to znak, po którym rozpoznacie organizacje, w których sprawiedliwa ocena, kontrola jakości pracy – to obszar troski i świadomego rozwoju. TFC to znak, który wyróżnia instytucje dbające o rozwój predyspozycji pracowników i ich talentów – w szkołach taka wiedza sprzyja rozwojowi predyspozycji  i indywidualności uczniów.

Zapisz się do newslettera

Najnowsze wpisy:

Dodaj komentarz

Personnel Training Institute

Zespół PTI jest wsparciem dla najbardziej wymagających organizacji. Tworzą go wysokiej klasy specjaliści takich dziedzinach jak: psychologia, prawo, finanse, doradztwo zawodowe, wynagrodzenia, marketing, zarządzanie podmiotowe w organizacji, zarządzanie.

Najnowsze wpisy:

Najnowsze wpisy blogowe

Masz pytania?

Zastanawiasz się czy warto próbować?

Nie wiesz czy tym razem będzie inaczej?

Jeszcze masz wątpliwości? Zarezerwuj miejsce, napisz jaki cel chciałbyś osiągnąć!

Napisz do nas

Przewiń do góry

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak zatrzymać nauczycieli w szkole językowej i oświacie niepublicznej?

*Akceptuję warunki regulaminu