Interwencje szkoleniowe w edukacji: rozwiązania dla Dyrektorów i Managerów

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju firm edukacyjnych. W dzisiejszym blogowym wpisie przyjrzymy się narzędziom interwencyjnym, które mogą pomóc w rozwiązaniu tych problemów, a także przedstawimy różnice między szkoleniami interwencyjnymi, profilaktycznymi i rozwojowymi.

Czym są interwencje szkoleniowe?

Interwencje szkoleniowe pomagają w sytuacjach trudnych, konfliktach i braku komunikacji. Ich celem jest rozwiązanie sytuacji zapalnych, dzięki wspólnej pracy skupionej na diagnozie problemu i nauce niezbędnych narzędzi potrzebnych do ich rozwiązania. Warto zauważyć, że interwencje szkoleniowe oferują konkretne rozwiązania na określone trudności w placówce edukacyjnej, szkole językowej, przedszkolu.

Potrzeba skorzystania z tego rozwiązania pojawia się w sytuacji, gdy schodzimy z zaplanowanej ścieżki, a w zespole pojawiają się sytuacje, które są pewnego rodzaju „krokiem do tyłu”, np. w zespole została ustalona procedura współpracy z rodzicami i okazuje się, że nauczyciel nie stosuje procedury i po ustaleniu wspólnie z rodzicem działań w klasie i w domu, które mają pomóc dziecku w zmianie, nie ustalił daty rozmowy, podczas której nastąpi weryfikacja wdrożenia tych ustaleń i efektów.

W takich przypadkach krótkie szkolenie interwencyjne polega na omówieniu przeszkód, blokad, które stanęły na przeszkodzie w konsekwentnym trzymaniu się procedury, rozwieje wątpliwości i stworzy przestrzeń do indywidualnej rozmowy. Szkolenia interwencyjne są krótkie, często stanowią kontynuację przemyślanego wcześniej procesu.

Szkolenia interwencyjne mogą być także reakcją na kryzys w klasie. Przykładem może być konflikt między uczniami lub nauczycielem a klasą. Chciałabym podkreślić, że wtedy warto je potraktować jako wstęp dłuższej pracy w klasie i szkole, wdrażanie metod dydaktycznych, wychowawczych to proces, który może trwać do dwóch lat, zanim nauczyciele wdrożą nowe rozwiązania w klasie.  

Szkolenia profilaktyczne i rozwojowe, kiedy warto skorzystać?

Szkolenia, które rozwijają umiejętności komunikacyjne, relacje i dodają motywacji i pozytywnej energii, to najlepsza profilaktyka w szkole. W ramach szkolenia rozwojowo – profilaktycznego warto realizować tematy związane z zachowaniami trudnymi w klasie, konfliktami z rodzicami, postrzeganiem i komunikacją pozytywów i postępów w klasie, udoskonalaniem komunikacji, panowaniem i wyrażaniem emocji, metodami nauczania, profilaktyce wypalenia zawodowego.

Te uniwersalne tematy szkoleń w edukacji mogą być wsparciem i inspiracją dla każdego nauczyciela, w każdej klasie.

Ważne jest jednak by poziom szkoleń dostosować do doświadczenia i umiejętności zespołu nauczycieli. Dlatego warto szkolenia rozwojowo-profilaktyczne poprzedzić wnikliwym badaniem potrzeb. Nie spotkałam dwóch jednakowych szkół ani dwóch jednakowych zespołów, poznanie potrzeb uczestników szkolenia, to często klucz do sukcesu. Zgodnie z nazwą, szkolenia profilaktyczne przygotowują i pomagają zapobiec problemom, zanim się pojawią, natomiast szkolenia rozwojowe rozwijają umiejętności i kompetencje, co oczywiście także zapobiega sytuacjom trudnym i kryzysom. Podobnie jak w medycynie profilaktyka jest najlepszą metodą zachowania zdrowia, interwencja za późno, po czasie to już leczenie.

Rzadko zespół nauczycieli jest jednorodny pod względem doświadczenia i umiejętności, wtedy warto podzielić go na dwie grupy. Nowozatrudnieni nauczyciele po szkoleniu oczekują również integracji, warto na ten element poświęcić czas – i podczas szkolenia wybrać metody pracy, które ułatwią nauczycielom wzajemne poznanie.

Jak planować szkolenia w branży edukacyjnej?

Zarządzanie szkoleniami w edukacji to dzisiaj prawdziwa sztuka, która wymaga przemyślanego planowania nie tylko badania potrzeb, przeprowadzenia szkolenia, ale przede wszystkim wdrożenia wiedzy i umiejętności nabytych podczas szkolenia.  

Wewnętrzne potrzeby placówki oraz zespołu są kluczowymi kryteriami, którymi powinni kierować się dyrektorzy szkół i menedżerowie edukacyjnych biznesów. Warto zainwestować czas w opracowanie planu, dobry plan to połowa sukcesu.

Omówienie przeprowadzenia szkolenia, zadowolenia uczestników i wdrożeń z dyrektorem

Omówienie szkolenia z dyrektorem to niezbędny czas na przemyślenie wdrożeń. W ofercie naszego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Talent taka rozmowa jest zawsze przewidziana niezależnie od tematu szkolenia.

Warto skorzystać ze szkoleń, pod warunkiem, że w placówce edukacyjnej jest zaplanowany cały proces od zbadania potrzeb, po wdrożenie. Tylko wtedy możemy liczyć na skuteczne rozwiązanie problemu lub rozwój kompetencji nauczycieli. Więcej informacji na temat naszych szkoleń znajdziesz na naszej stronie internetowej SPRAWDŹ. Zainwestuj już dziś w swój rozwój i zdobywaj niezbędne umiejętności do efektywnego zarządzania w edukacji.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy! Wybierz termin bezpłatnej konsultacji:

O autorze

Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.