
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju firm edukacyjnych. W dzisiejszym blogowym wpisie przyjrzymy się narzędziom interwencyjnym, które mogą pomóc w rozwiązaniu tych problemów, a także przedstawimy różnice między szkoleniami interwencyjnymi, profilaktycznymi i rozwojowymi.
Czym są interwencje szkoleniowe?
Interwencje szkoleniowe pomagają w sytuacjach trudnych, konfliktach i braku komunikacji. Ich celem jest rozwiązanie sytuacji zapalnych, dzięki wspólnej pracy skupionej na diagnozie problemu i nauce niezbędnych narzędzi potrzebnych do ich rozwiązania. Warto zauważyć, że interwencje szkoleniowe oferują konkretne rozwiązania na określone trudności w placówce edukacyjnej, szkole językowej, przedszkolu.
Potrzeba skorzystania z tego rozwiązania pojawia się w sytuacji, gdy schodzimy z zaplanowanej ścieżki, a w zespole pojawiają się sytuacje, które są pewnego rodzaju „krokiem do tyłu”, np. w zespole została ustalona procedura współpracy z rodzicami i okazuje się, że nauczyciel nie stosuje procedury i po ustaleniu wspólnie z rodzicem działań w klasie i w domu, które mają pomóc dziecku w zmianie, nie ustalił daty rozmowy, podczas której nastąpi weryfikacja wdrożenia tych ustaleń i efektów.
W takich przypadkach krótkie szkolenie interwencyjne polega na omówieniu przeszkód, blokad, które stanęły na przeszkodzie w konsekwentnym trzymaniu się procedury, rozwieje wątpliwości i stworzy przestrzeń do indywidualnej rozmowy. Szkolenia interwencyjne są krótkie, często stanowią kontynuację przemyślanego wcześniej procesu.
Szkolenia interwencyjne mogą być także reakcją na kryzys w klasie. Przykładem może być konflikt między uczniami lub nauczycielem a klasą. Chciałabym podkreślić, że wtedy warto je potraktować jako wstęp dłuższej pracy w klasie i szkole, wdrażanie metod dydaktycznych, wychowawczych to proces, który może trwać do dwóch lat, zanim nauczyciele wdrożą nowe rozwiązania w klasie.
Szkolenia profilaktyczne i rozwojowe, kiedy warto skorzystać?
Szkolenia, które rozwijają umiejętności komunikacyjne, relacje i dodają motywacji i pozytywnej energii, to najlepsza profilaktyka w szkole. W ramach szkolenia rozwojowo – profilaktycznego warto realizować tematy związane z zachowaniami trudnymi w klasie, konfliktami z rodzicami, postrzeganiem i komunikacją pozytywów i postępów w klasie, udoskonalaniem komunikacji, panowaniem i wyrażaniem emocji, metodami nauczania, profilaktyce wypalenia zawodowego.
Te uniwersalne tematy szkoleń w edukacji mogą być wsparciem i inspiracją dla każdego nauczyciela, w każdej klasie.
Ważne jest jednak by poziom szkoleń dostosować do doświadczenia i umiejętności zespołu nauczycieli. Dlatego warto szkolenia rozwojowo-profilaktyczne poprzedzić wnikliwym badaniem potrzeb. Nie spotkałam dwóch jednakowych szkół ani dwóch jednakowych zespołów, poznanie potrzeb uczestników szkolenia, to często klucz do sukcesu. Zgodnie z nazwą, szkolenia profilaktyczne przygotowują i pomagają zapobiec problemom, zanim się pojawią, natomiast szkolenia rozwojowe rozwijają umiejętności i kompetencje, co oczywiście także zapobiega sytuacjom trudnym i kryzysom. Podobnie jak w medycynie profilaktyka jest najlepszą metodą zachowania zdrowia, interwencja za późno, po czasie to już leczenie.
Rzadko zespół nauczycieli jest jednorodny pod względem doświadczenia i umiejętności, wtedy warto podzielić go na dwie grupy. Nowozatrudnieni nauczyciele po szkoleniu oczekują również integracji, warto na ten element poświęcić czas – i podczas szkolenia wybrać metody pracy, które ułatwią nauczycielom wzajemne poznanie.

Jak planować szkolenia w branży edukacyjnej?
Zarządzanie szkoleniami w edukacji to dzisiaj prawdziwa sztuka, która wymaga przemyślanego planowania nie tylko badania potrzeb, przeprowadzenia szkolenia, ale przede wszystkim wdrożenia wiedzy i umiejętności nabytych podczas szkolenia.
Wewnętrzne potrzeby placówki oraz zespołu są kluczowymi kryteriami, którymi powinni kierować się dyrektorzy szkół i menedżerowie edukacyjnych biznesów. Warto zainwestować czas w opracowanie planu, dobry plan to połowa sukcesu.
Omówienie przeprowadzenia szkolenia, zadowolenia uczestników i wdrożeń z dyrektorem
Omówienie szkolenia z dyrektorem to niezbędny czas na przemyślenie wdrożeń. W ofercie naszego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Talent taka rozmowa jest zawsze przewidziana niezależnie od tematu szkolenia.
Warto skorzystać ze szkoleń, pod warunkiem, że w placówce edukacyjnej jest zaplanowany cały proces od zbadania potrzeb, po wdrożenie. Tylko wtedy możemy liczyć na skuteczne rozwiązanie problemu lub rozwój kompetencji nauczycieli. Więcej informacji na temat naszych szkoleń znajdziesz na naszej stronie internetowej SPRAWDŹ. Zainwestuj już dziś w swój rozwój i zdobywaj niezbędne umiejętności do efektywnego zarządzania w edukacji.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy! Wybierz termin bezpłatnej konsultacji: