Zarządzanie oddolne – najlepszym stylem kierowania ludźmi w sytuacji kryzysowej

Zarządzanie zawsze jest związane z wyznaczeniem jakiegoś celu i kontrolą, czy do niego się zbliżamy, czy nie. Natomiast w sytuacji kryzysowej cele firmy muszą być realizowane w odwrotnej kolejności niż zazwyczaj.

Zazwyczaj kiedy sytuacja jest sprzyjająca i przewidywalna jest tak, że cel firmy to jest -pierwszy krok. Drugi krok – zadania, wiemy jak mają być wykonane, jak mają wyglądać standardy. Trzeci krok – jeżeli pojawiają się problemy, to je korygujemy w odniesieniu do standardów. Natomiast czwarty krok – rozmawiamy z ludźmi, czy są w stanie te standardy zachować oraz, czy są w stanie wprowadzić korekty.

Ten system w sytuacji kryzysowej nie działa, albowiem my mamy tyle zaskakujących zdarzeń, że nie jesteśmy w stanie wypracować standardów, ani przewidzieć jak być powinno. Właśnie dlatego w zarządzaniu sytuacją kryzysową zmieniają się kolejne kroki.

Pierwszy krok jest następujący – rozmawiaj z pracownikiem. Poznaj jego emocje, poznaj jego punkt widzenia na sytuację i zdefiniuj dzięki emocjom pracownika co jest do poprawy.

Drugi krok – zdefiniuj problem. Przez emocje pracownika jesteśmy w stanie zdefiniować dlaczego te emocje się wzbudziły i znaleźć ich źródło, czyli problem.

Natomiast trzecim krokiem jest – poszukiwanie rozwiązań razem z pracownikiem, ponieważ te rozwiązania w sytuacji kryzysowej mogą być zupełnie inne niż w sytuacji przewidywalnej.

Dzięki tym rozwiązaniom, tworzonym razem z pracownikiem, możemy zrealizować czwarty krok, czyli realizację celów firmy.

Dlatego też zarządzanie oddolne, zarządzanie gdzie jesteśmy blisko pracowników, jest tym preferowanym i polecanym stylem kierowania organizacjami w sytuacjach trudnych. To pracownicy stają się kompasem dla przedsiębiorcy, to oni stają się osobami, które generują pomysły i rozwiązania, ponieważ to oni postrzegają najlepiej bardzo szybko zmieniającą się sytuację.

Natomiast obowiązki osoby zarządzającej są następujące:

Po pierwsze uruchomić komunikację z pracownikami, pilnować tej komunikacji, a także ją realizować.

Po drugie mieć umiejętność rozmowy na temat emocji z pracownikami, pozwolić im nazwać te emocje, a także określić co je generuje. Mieć szacunek do tego, co przeżywa pracownik, służyć mu w tym momencie, aby te emocje nazwał.

Po trzecie, przyjąć z otwartą głową nowe problemy, które się rodzą. Nie negować ich, nie uciekać, tylko przyjąć i dopiero szukać rozwiązań razem z pracownikiem. To jest krok trzeci, dlatego, że te rozwiązania mogą być różne, a zawsze prawdopodobieństwo nowych rozwiązań jest większe, kiedy więcej osób w nich uczestniczy, a tym bardziej jeżeli sytuacja jest bardzo zmienna.

Dzięki temu realizujemy cele, także pracodawca i lider mają cały czas co robić. Muszą umieć rozmawiać z pracownikiem, skoordynować komunikację, mieć otwartą głowę i nie negować pewnych problemów, pomóc we wdrażaniu rozwiązań.

Oddolne zarządzanie jest tym zarządzaniem, które w sytuacji kryzysowej jest odpowiednie i skuteczne.

Autor:

Joanna Femiak (specjalista ds. zarządzania edukacją, trener PTI)

Akademia Wychowawcy ONLINE

Zapisz się do newslettera

Najnowsze wpisy:

Dodaj komentarz

Personnel Training Institute

Zespół PTI jest wsparciem dla najbardziej wymagających organizacji. Tworzą go wysokiej klasy specjaliści takich dziedzinach jak: psychologia, prawo, finanse, doradztwo zawodowe, wynagrodzenia, marketing, zarządzanie podmiotowe w organizacji, zarządzanie.

Najnowsze wpisy:

Najnowsze wpisy blogowe

Masz pytania?

Zastanawiasz się czy warto próbować?

Nie wiesz czy tym razem będzie inaczej?

Jeszcze masz wątpliwości? Zarezerwuj miejsce, napisz jaki cel chciałbyś osiągnąć!

Napisz do nas

Przewiń do góry

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu