Zachowania dzieci w klasie – jak je rozumieć, czyli rzecz o stylach przywiązania

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Marcin Korowaj
(pedagog, terapeuta, Trener Personnel Training Institute)
Zachowania dzieci w klasie– jak je rozumieć, czyli rzecz o stylach przywiązania

Edukacja  jest ważną drogą  w naszym życiu, którą każdy, w różnym stopniu musi przejść. W szkole młody człowiek nabywa umiejętności funkcjonowania w grupie, uczy się zasad, komunikacji, relacji z ludźmi, którzy nie pochodzą z systemu rodzinnego.

Każde dziecko, przychodząc do szkoły wkracza do niej już z pewnym bagażem doświadczeń, które są bazą wyjściową do poruszania się po świecie. Coraz częściej „bazy wyjściowe”nie są wystarczające, są zbyt słabe, są zdezorganizowane, lękowe, nieprzystosowane.

Przyczyną tego stanu może być przemoc, uzależnienie, zaniedbanie, odrzucenie lub inne czynniki mające negatywny wpływ na rozwój dziecka. Z takim stanem emocjonalnym dzieci, nauczyciel chcąc czy nie spotyka się na terenie szkoły. Dziecko nie tylko musi poradzić sobie z edukacją ale również z własnymi emocjami i wymaganiami rozwojowymi tj. dojrzewanie.

Z tak obciążonym dzieckiem, jego edukacja nie jest łatwa. Może generować wiele frustracji, złości, bezradności w nauczycielu. W praktyce wygląda to tak, że dziecko, które jest wycofane bywa, że wywołuje złość w nauczycielu, jego nieporadność i bezradność powodują irytację, niechęć i skłonność do unikania relacji z nim.

Bywa, ze próba obrony własnych granic (np. poprzez agresje) traktowana jest jako złośliwość lub atak skierowany przeciwko nauczycielowi.

Co robić?
Jedynym sposobem na łatwiejszą pracę z dzieckiem jest rozwój własny. Przez co rozumiem doskonalenie swoich umiejętności w obszarze komunikacji wiedzy, rozumienia świata dzieci, ale też rozumienia własnych emocji w kontakcie z dzieckiem.

To może nie tylko ułatwić pracę w klasie, ale również sprawić, że bezradność i frustracja będzie mniejsza.

Kilka pytań które możesz sobie zadać: co myślę o tym dziecku?
Jeśli zaobserwujesz, w swoich myślach komentarze „no znowu łobuzuje”, „źle się zachowuje” – zatrzymaj się nad tym. Warto zmienić sposób myślenia na: „ma z czymś problem, nie potrafi tego inaczej wyrazić, potrzebuje mojej uwagi”.

Jeśli zaobserwujesz, że na poziomie zachowania mówisz „cicho, uspokój się, jesteś niegrzeczny”. To może warto najpierw blisko podejść, stanąć obok, jeśli zachowanie się powtarza spojrzeć i pochylić się mówiąc „widzę, że krzyczysz, co się dzieje?” (resztę klasy prosząc o kontynuację pracy) wysłuchaj – ale jeśli temat jest poważniejszy obiecaj dziecku rozmowę po lekcji i dotrzymaj słowa.

Obecna  rzeczywistość rodzinna i społeczna stawia przed nauczycielami nowe wyzwania. Jedynym sposobem żeby sprostać im jest własny rozwój.
Narzędzi, które może nauczyciel wykorzystać w klasie jest wiele, wszystkie jednak wymagają – samoświadomości nauczyciela. Tylko dzięki niej, można wprowadzić zmianę w myśleniu, zachowaniu, a ostatecznie w pojawiających się emocjach własnych i dziecka.

Więcej na temat schematów reakcji dziecka w klasie można usłyszeć podczas naszej konferencji 23.04.2017 w Warszawie, w trakcie wykładu Marcina Korowaja Zachowania dzieci w klasie– jak je rozumieć, czyli rzecz o stylach przywiązania.

http://frej.org.pl/edukacja-dzieci/

 

O autorze

sdnchasga12ed

sdnchasga12ed

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.