Organizacja pracy w placówce edukacyjnej

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Samo zarządzanie placówką edukacyjną to nie tylko kwestia pasji i misji. To również odpowiedzialność za tworzenie spójnych struktur, które wspierają rozwój uczniów i pracowników. Poznaj sprawdzone wskazówki dotyczące organizacyjnej strony przywództwa.

Kompetencje lidera - relacje, ale i organizacja

Każdy lider edukacyjny powinien rozwijać zarówno kompetencje miękkie (np. empatia, komunikacja, budowanie relacji), jak i kompetencje twarde, czyli te związane z zarządzaniem procesami, zespołem oraz strukturą organizacyjną placówki. To właśnie ten drugi aspekt – często pomijany – jest fundamentem stabilności i rozwoju.

Rozwój pracowników to rozwój ucznia

W środowisku edukacyjnym rozwój nauczyciela przekłada się bezpośrednio na rozwój ucznia. Brak zaangażowania kadry pedagogicznej może skutkować spadkiem jakości edukacji – nawet jeśli szkoła dysponuje skromnym zapleczem technicznym. To postawa nauczyciela i jego gotowość do uczenia się są kluczowe.

Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?

Cele i wyróżniki placówki, jako punkt wyjścia

Każda placówka, bez względu na to, czy działa od dwóch, czy od dwudziestu lat, powinna regularnie wracać do pytań:

  • Co nas wyróżnia?
  • Jakie cele są dziś dla nas najważniejsze?
  • Co chcemy osiągnąć jako zespół?

Taka autorefleksja – szczególnie co kilka lat – pozwala liderowi na dostosowanie strategii do aktualnych potrzeb społecznych, edukacyjnych i rynkowych.

Struktura organizacyjna zaczyna się od opisów stanowisk

Skuteczne zarządzanie wymaga jasnych i przemyślanych opisów stanowisk pracy. To nie są jedynie zakresy obowiązków – to dokumenty definiujące:

  • kluczowe zadania,
  • oczekiwane postawy,
  • kompetencje niezbędne do realizacji misji placówki.

Taki opis jest punktem odniesienia dla każdej osoby, niezależnie od tego, czy pracuje jako nauczyciel, psycholog, metodyk, czy koordynator. Co więcej – ułatwia to komunikację, onboarding nowych pracowników oraz ocenę pracy.

Ocena pracy nauczyciela

System oceny powinien być dostosowany do typu placówki – inne standardy obowiązują w szkołach Montessori, inne w placówkach demokratycznych, jeszcze inne w szkołach z międzynarodowym programem nauczania. Dlatego nie istnieje uniwersalny model oceny, który pasuje wszędzie.

Ważne, aby system oceny był:

  • zgodny z wartościami i celami placówki,
  • transparentny dla nauczycieli,
  • wspierający rozwój, a nie jedynie kontrolę.

 

Dokumentacja jako narzędzie zarządzania

Choć dla wielu liderów tworzenie dokumentów może wydawać się biurokratyczne, to w praktyce jest to fundament efektywnego zarządzania. Dobrze opracowana dokumentacja:

  • porządkuje działania,

  • usprawnia komunikację,

  • umożliwia wdrażanie elastycznych procesów,

  • wspiera rozwój organizacji.

Lider, który potrafi opisać strukturę swojej placówki, wyznaczyć cele i zbudować środowisko sprzyjające rozwojowi nauczycieli – buduje silną i świadomą organizację. Dzięki temu łatwiej przyciągnąć wartościowych kandydatów i utrzymać zaangażowanie zespołu.

Jeśli ten temat wydaje ci się trudny napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.