
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy.Tym razem zachęcam Cię do refleksji na tym jakie jest DNA Twojej firmy edukacyjnej.
Czym jest DNA firmy edukacyjnej?
Pojęcie DNA pochodzi ze świata biologii, gdzie stanowi zapis pamięciowy organizmu – coś trwałego, ale jednocześnie zdolnego do rozwoju. Podobnie jest w przypadku firm edukacyjnych. DNA firmy to coś więcej niż tylko zasady i procesy – to unikalna tożsamość, która obejmuje wartości, wiedzę, zespół, misję, styl pracy oraz miejsce i społeczność. DNA firmy jest jak wewnętrzny kompas – pomaga ocenić, czy codzienne działania są zgodne z tym, co obiecuje placówka swoim uczniom, rodzicom i nauczycielom. Dobrze zdefiniowane DNA daje poczucie spójności i kierunku.
Wartości jako rdzeń DNA
Choć wartości bywają traktowane jako coś zbyt ogólnego, to właśnie one potrafią najcelniej wskazać, czy firma idzie we właściwym kierunku.
Przykład? W ośrodku Montessori jedną z kluczowych wartości jest samodzielność dziecka. Jeśli nauczyciel permanentnie wyręcza ucznia, nie wspiera jego autonomii – działanie to jest sprzeczne z DNA takiej placówki. Dzięki wyraźnie określonym wartościom można prowadzić klarowne rozmowy o jakości pracy i kierunku rozwoju.
Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?
Jak odkryć DNA firmy edukacyjnej?
Zachęcam Cię, abyś usiadła/usiedli z zespołem i zastanowili się wspólnie:
-
Jakie są nasze wartości?
-
Dlaczego robimy to, co robimy?
-
Co nas wyróżnia jako zespół i placówkę?
-
Jakie historie kryją się za powstaniem naszego miejsca?
Wielu właścicieli szkół i przedszkoli stworzyło je z osobistej potrzeby – by zapewnić lepsze środowisko własnemu dziecku, zareagować na niesprawiedliwość w poprzednim miejscu pracy, czy realizować ideę, której brakowało w ich okolicy.
Te opowieści to nie tylko piękne historie – one są fundamentem marki, unikalnością, która przyciąga odpowiednich ludzi: rodziców, dzieci i pracowników.
Nie bój się zadawać trudnych pytań. A jeżeli potrzebujesz pomocy w odkryciu DNA swojego biznesu napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!