Przed nami kolejny rok szkolny. Dla niektórych dzieci oznacza on zmianę – nowe otoczenie, nowe wyzwania, kolejny etap edukacji. Dla pozostałych kontynuacja nauki w tej samej szkole.
W obu przypadkach warto porozmawiać z dzieckiem, zanim wróci do szkoły. Taka rozmowa, może pomóc zarówno dziecku, jak i rodzicom.
Dobrze jest zacząć rozmowę od podsumowania wakacji. Wakacje to nie tylko czas beztroski, ale też czas nauki i zbierania doświadczeń. Co było dla dziecka najatrakcyjniejsze? Co mu się nie podobało? Czego się nauczyło? Czy poznało nowe osoby? Czy dowiedziało się czegoś o samym sobie? To dobry wstęp do porozmawiania o nadchodzącym roku szkolnym. Może coś zaciekawiło twoje dziecko podczas wakacji i chciałoby dowiedzieć się o tym czegoś więcej np. podczas lekcji lub koła zainteresowań. A może pokonało jakąś swoją słabość i będziesz mógł je zachęcić, by wzmacniało swoje kompetencje. Najważniejsze zaś jest to, że możesz dzięki temu lepiej poznać swoje dziecko, a ono poczuje, że jest dla ciebie ważne.
Unikaj negatywnych porównań z minionym rokiem. Staraj się podkreślać postępy dziecka i koncentrować na osiągnięciach. Dobrze jest powiedzieć np. “Poradziłeś sobie z matematyką, chociaż miałeś z tym przedmiotem trudności”, “Przeczytałaś całą lekturę, mimo że wydawała ci się nieciekawa i dostałaś z niej czwórkę”. Konkretne informacje, najlepiej budują poczucie kompetencji i świadomość tego, w czym dziecko jest dobre.
Czasami wystarczy zapytać: co lubisz, a czego nie lubisz w szkole, a dziecko samo zacznie opowiadać. Z młodszym dzieckiem można narysować wymarzoną szkołę, a starsze zapytać, jaką szkołę by dla siebie i innych dzieci stworzyło, gdyby miało taką możliwość bez ograniczeń. To dobry sposób, aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby dziecka.
Zapytaj, jakie ma oczekiwania wobec szkoły, klasy, nauczycieli, przyjaciół. Czy ma jakieś własne cele. Czy spodziewa się napotkać trudności. W jaki sposób ty mógłbyś mu pomóc. Nie narzucaj dziecku celów. Rozmawiaj z nim tak, aby pomóc w ich określeniu. Niech ma poczucie, że ma na to wpływ i jest to jego wybór. Następnie zapytaj, jak chciałoby je osiągnąć. Nie krytykuj, ale pomóż dziecku rozpoznać, czy cel jest realny. Zapytaj o potencjalne przeszkody i jak można sobie z nimi poradzić. Pomóż dziecku w zaplanowaniu etapów i strategii realizacji celu. Najważniejsze jest, aby mieć na względzie potrzeby i możliwości dziecka.
Rozmowa o planach na nadchodzący rok szkolny nie musi być jednorazowa. Warto nawiązać do niej swobodnie kilka razy. Dziecko będzie miało więcej czasu, aby się samodzielnie zastanowić, pomyśleć, co jest dla niego ważne. Rodzic zaś zyskuje czas, by przemyśleć słowa dziecka i lepiej je zrozumieć. Im większa refleksja, tym większa szansa, że zarówno dziecku jak i rodzicowi uda się zrealizować cele.
Bądźmy przy naszych dzieciach. Szkoła to często przyjemności i sukcesy, ale równie często wyzwania, problemy i stres. Im większe poczucie dziecka, że rodzice go wspierają i chcą zrozumieć, tym większa szansa, że kolejny rok w szkole, będzie dla niego dobrze spędzonym czasem.
Autor: Patrycja Kochan(Psycholog, pedagog, specjalista Personnel Training Institute)
Copyright 2019 by Personnel Training Institute
Jeśli chcesz otrzymać nagranie ” Zachowanie trudne u dzieci – zmień perspektywę:)” i inne informacje o Webinarach, szkoleniach, artykułach – zapisz się do newslettera PTI klikając poniżej: