Trudny powrót do szkoły po pandemii? Jak nauczyciel może wesprzeć swoich uczniów?

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Nowy rok szkolny to nowe nadzieje i nowe wyzwania. Jak nauczyciel może wesprzeć dziecko i przygotować je do rozpoczęcia nowego roku? Dlaczego w ogóle warto rozmawiać z dzieckiem na ten temat? Doczytaj ten artykuł do końca, aby się tego dowiedzieć!

Powrót do szkoły nie dla każdego ucznia wiąże się z pozytywnymi emocjami.

Może wywoływać lęk, niepewność, stres, niechęć, a nawet złość. Bardzo wiele zależy od osobistych doświadczeń dziecka:

  • Czy dobrze sobie radziło w poprzednim roku, czy może miało jakieś trudności w nauce?
  • A może doświadczyło samotności?
  • Może wypracowało wysoką średnią, jednocześnie bardzo się tym stresując?
  • Może miało dużo zaległości wynikających z choroby?

Warto na chwilę się zatrzymać i przypomnieć sobie, jaki był ten miniony rok dla mojego ucznia. Co ważnego się wydarzyło. Jakie miało zasoby i osiągnięcia, a co stanowiło przeszkodę i trudność. Jest to ważne, ponieważ może stanowić wskazówkę, z jakim nastawieniem dziecko kończy wakacje i zaczyna nowy rok.

Warto się temu uważnie przyjrzeć właśnie teraz w czasie pandemii, kiedy relacje były mocno ograniczone, a podczas zajęć przed komputerem nie każdy nauczyciel i uczeń czuł się komfortowo. Pierwsze lekcje po pandemii to czas na relacje i radość z nich i warto w klasie sobie na nie pozwolić. Nauczyciel, to też człowiek i warto pokazać swoją ludzką twarz, emocjonalną i pełną zaufania do siebie i dzieci, bo przecież tyle już razem przeszliśmy.

Jeśli dziecko doświadczyło trudności lub były w klasie sytuacje trudne….

Warto zapytać, czy jest coś, czego uczniowie się obawiają po powrocie do szkoły. Pozwól dzieciom powiedzieć o tym, czego się boją w klasie, ale (uwaga) także w domu.  Nie bagatelizuj lęku słowami „wszystko będzie dobrze” lub „zobaczysz, ułoży się”. Nie spiesz od razu z radami.  Dzieci najczęściej, zwłaszcza na początku rozmowy, potrzebują życzliwego wysłuchania. Chcą poczuć się zrozumiane. Dopiero wtedy stworzysz przestrzeń do szukania rozwiązań lub do przypomnienia przeszłych sukcesów w radzeniu sobie z trudnościami. 

Warto wspólnie stworzyć listę rozwiązań i sygnałów ostrzegawczych. Niezależnie od tego czy będziesz uczyć online lub offline, zapytaj dzieci po czym rozpoznają, że potrzebują pomocy, wsparcia. Ustalcie różne strategie na poradzenie sobie z problemem. Zapisanie takiej listy pomoże wam do niej wracać, przypominać sobie i w razie potrzeby modyfikować ją, aby zawsze była dostosowana do zmiennej, szkolnej rzeczywistości.

Takie strategie warto także podpowiedzieć rodzicom. Dzięki nim dziecko uczy się prosić o pomoc i przejmować odpowiedzialność za siebie w sytuacji trudnej. To bardzo ważna umiejętność! 

Nie zapomnijcie o zasobach każdego dziecka, jak i całej klasy. Wspólnie przypomnijmy, kiedy klasa i poszczególne dzieci poradziły sobie w trudnych sytuacjach. Sięgajmy do wszystkich przykładów, w których dzieci mogły doświadczyć swoich kompetencji i sprawczości. Jeśli wspierały się wzajemnie, pomagały, okazywały życzliwość i szacunek, tym bardziej warto do tego powrócić i przypomnieć, że to już potrafimy i możemy zawsze z tego skorzystać.

Czego się spodziewasz w nowym roku szkolnym? Jakie cele chciałbyś/chciałabyś sobie postawić?

Te pytania warto zadać, aby poznać oczekiwania dzieci. W jaki sposób chciałbyś je zrealizować? Co jest ci do tego potrzebne? Czy jest coś, co może ci utrudnić realizację tego celu? A co będzie ci w tym pomagać?

Dzieci nie potrafią jeszcze dobrze planować. Często natomiast stawiają sobie jakieś cele związane ze szkołą. Rozmowa, w której padną takie pytania, będzie doskonałą okazją do nauki planowania. Pomóż dzieciom podzielić cel na mniejsze etapy, a następnie w ciągu roku wspieraj je i monitoruj, jak sobie radzą. W klasie dzieci mogą zapisać swoje cele w zeszytach, do których będą zerkać co jakiś czas. Cele pozwalają dzieciom uczestniczyć bardziej świadomie w procesie uczenia i brać za siebie odpowiedzialność.

W trakcie realizacji celu najważniejsze jest nabywanie doświadczenia, uczenie się na błędach oraz rozwój. Dzięki temu uczeń nawet jeśli nie osiągnie w pełni swojego celu, będzie mógł doświadczyć rozwoju i mieć poczucie, że czegoś się nauczył. Powiedz o tym swojej klasie, że proces dochodzenia do celu, gwarantuje przybliżanie się do niego. Podziel się swoim doświadczeniem, nauczyciel, który się uczy i rozwija jest często wspaniałym autorytetem, bo bliskim i prawdziwym. 

Koniecznie porozmawiaj o potencjalnej porażce. Na to też trzeba ucznia przygotować, jednocześnie podkreślając, że nie jest sam i że porażki są jak znaki drogowe, aby zmienić kierunek, przygotować się lepiej inaczej, ale nigdy to nie są znaki STOP. 

Jeśli uczniowie nie mają żadnego pomysłu, możesz z nim wspólnie wygenerować jakiś cel.

I co najważniejsze, cele na rok szkolny, nie muszą być w ogóle związane ze szkołą. Może twój uczeń zechce pomagać w schronisku dla zwierząt i rozwijać w ten sposób wrażliwość i odpowiedzialność. Może obierze sobie cel, zrobienia miesięcznie dwudziestu tysięcy kroków, A może będzie dla niego ważne to, aby z kimś się zaprzyjaźnić lub nauczyć gotować.

Jeśli tylko dany cel jest realny, czyli możliwy do zrealizowania, wspieraj w nim dziecko. W ten sposób pomożesz mu budować piękne zasoby, które są najtrwalszą zaprawą, w sytuacji, gdy pojawia się kryzys.

Podobał Ci się ten artykuł? Świetnie! Okaż nam to i zostaw like na naszym profilu.

Już teraz możemy Ci obiecać, że nie zmarnujemy Twojego like’a. Dostarczymy Ci tylko najbardziej wartościowe wiadomości, wskazówki, szkolenia dla branży edukacyjnej. Dołącz do naszej społeczności, czekamy na Ciebie!

© Copyright 2021 
by Personnel Training Institute 
Właścicielem serwisu internetowego i wszystkich materiałów w nim zawartych jest PTI SZKOLENIA DLA BRANŻY EDUKACYJNEJ Spółka z o.o.. Zdjęcia są chronione odrębnym prawem autorskim. 
© 2021- All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.

O autorze

Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.