Pięć zasad wspierania dziecka w rozwoju jego talentów

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

     Dzieci rozpoznają swój potencjał w oczach dorosłych. Psychoanalityk dziecięcy Donald Winnicott napisał, że dziecko odbija się w twarzy matki, i tym, co widzi w jej oczach, jest ono samo. Kiedy opiekun harmonijnie dostraja się do emocji i zachowań dziecka, pomaga mu rozwijać spójny, wewnętrzny obraz siebie.

     Idąc dalej w wypowiedzi Winnicotta, istotą psychicznego lustra jest to, aby dziecko nie widziało w twarzy dorosłego jego potrzeb (w tym cierpienia, lęku, oczekiwań opiekuna), ale swoje odbicie. Samego siebie jako niepowtarzalnej istoty.  Nie jest to proste, gdyż każdy rodzic przechowuje w swoim umyśle psychiczną reprezentację dziecka, czyli wyobrażenia o tym, jakie ono ma być i jakie jest. Większość rodziców potrafi jednak rozdzielić własne fantazje, od rzeczywistego obrazu dziecka i wspierać je w indywidualnym rozwoju.

      Temat rozwoju poczucia siebie, w ujęciu psychologii klinicznej i rozwojowej, jest bardzo rozległy. W tym wpisie chciałabym jedynie zwrócić uwagę na to, że świadomość takiego procesu, wydaje się być istotna również we wspieraniu uzdolnień i talentów dzieci. Każdy z nas posiada jakieś wyobrażenia o innych. Wyobrażenia te, mogą, ale nie muszą być spójne z rzeczywistością. Czego zatem unikać i na co zwracać uwagę podczas lekcji? Nie sposób wymienić wszystkiego, ale skupię się na pięciu punktach.

  1. Staraj się zauważać, kiedy dostrzegasz jakiś talent dziecka, czy nie postrzegasz go przez pryzmat własnych oczekiwań lub niespełnionych potrzeb. Mówiąc inaczej, czy w tym „lustrze” odbijasz się ty, czy dziecko.
  2. Zauważ kompetencje dziecka i doceń je. Ważne jest, aby „lustro” jakim wówczas będziesz, nie odbijało zniekształconego obrazu dziecka. Zatem zamiast powiedzieć „pięknie malujesz, masz talent”, na samym początku warto powiedzieć: „bardzo mi się podoba twój rysunek” i/lub „widzę, że rysowanie sprawia ci radość”. Dlaczego? Bo to niejako pierwsze, przelotne przeglądanie się w lustrze, kiedy nie widzimy jeszcze detali, trudno więc o nich wnioskować z pełną stanowczością. Jesper Juul powiedział: „jeśli dzieci są zauważane, jeśli się ich słucha, dojrzewają i pogłębiają swoją wrażliwość oraz różne umiejętności na własną rękę”. Często na pierwszym etapie, wystarczy tylko i aż tyle.
  3. Daj dziecku swobodę do spontanicznego działania. Tylko wówczas można zobaczyć szeroki zakres jego naturalnego i indywidualnego potencjału. Zbyt wczesne uwagi, tylko to zahamują i dziecko nie zobaczy siebie, a ty jego.
  4. Na kolejnych spotkaniach/lekcjach, udzielaj konkretnej informacji zwrotnej. Pokazuj dziecku co robi dobrze, ale też pokazuj, co i jak może jeszcze poprawić. Dzięki temu w przyszłości będzie przygotowane zarówno na sukcesy, jak i porażki.
  5. A nade wszystko ciesz się razem z dzieckiem, kiedy entuzjastycznie pokazuje ci swoje wytwory. Nic tak nie pomaga w przeglądaniu się w oczach drugiej osoby jak to, że towarzyszy nam ona w przeżywaniu siebie.

Sprawdź swoją wiedzę:

Dziecko można wspierać i rozwój jego talentów przez:

  1. Wyrażanie swojej oceny
  2. Ciesz się z dzieckiem
  3. Pozwól dziecku na spontaniczność
Autor: Patrycja Kochan psycholog, pedagog, terapeuta, specjalista Personnel Training Institute  

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.