Przedsiębiorca, dyplomowany trener biznesu i coach, certyfikowany trener FRIS®.
Ekspert budowania zespołu oraz organizacji czasu i pracy.
Chcesz, by Twoja firma i zespół odnieśli sukces? Zacznij od siebie. Kiedy Ty pracujesz nad swoimi umiejętnościami liderskimi, dajesz przykład innym i cały zespół czerpie od Ciebie. Wielu właścicieli nadmiernie skupia się na błędach innych i ich korygowaniu, a zapomina o sobie. Poświęć co najmniej kilka godzin w tygodniu na szlifowanie swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy.
Możesz to robić na różne sposoby:
Wśród wielu umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu, dobra organizacja jest jak fundament domu. Może to oczywiste, ale jak wielu właścicieli prowadzi firmy, a nie ma nawet kalendarza!Od lat na szkoleniach słyszę od przedsiębiorców:
“Planowanie jest nie dla mnie.”
“Planowanie zabiera mi wolność.”
“Nie umiem się dobrze zorganizować.”
“Ja jestem chaotyczna, ale zespół musi sobie z tym poradzić.”
Dobry Lider potrafi się komunikować. Czy to oznacza, że jego zadaniem jest mieć odpowiedź na każdy problem? Wdrażając do pracy nowych Liderów, często spotykam się z ich takim właśnie przekonaniem – będę dobrym liderem, gdy będę wiedzieć wszystko, gdy będę umiał odpowiedzieć na każde pytanie mojego współpracownika, gdy będę potrafił w doskonały sposób, powiedzieć mu to, co chcę, by usłyszał.
Jeśli to przekonanie znajdujesz również w sobie, zmień perspektywę. Nigdy nie będziesz wszechwiedzący. Człowiek wszechwiedzący nie motywuje innych do działania. Człowiek, który wie wszystko, nie jest Liderem.
W miejsce idealnej komunikacji i gotowych odpowiedzi zadbaj o stworzenie wygodnej przestrzeni dla Twojego zespołu. Kiedy przyjdzie ktoś do Ciebie z problemem, zachęć go do zaadresowania tego problemu do zespołu zapytaj, czy już wie co na to zespół. Regularnie organizuj spotkania Twojego zespołu (stałe spotkania raz w tygodniu/czy raz na dwa tygodnie), których celem będzie omawianie bieżących wyzwań zespołu.
Zadbaj też o to, by każdy Twój współpracownik miał zaplanowane regularne (raz na tydzień/miesiąc/kwartał) spotkanie 1:1 z Tobą, podczas którego będziecie mogli porozmawiać o jego rozwoju, potrzebach i udzielić sobie wzajemnie informacji zwrotnej.
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi współpracy z zespołem jest właściwe, czyli odpowiednio często i w odpowiedni sposób, przekazywana informacja zwrotna.
Zadaniem lidera jest:
Po więcej inspiracji na ten temat odsyłam do książki Kim Scott “Szef wymagający, szef wyrozumiały” lub “Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem” autorstwa Łady Drozdy.
W swojej pracy spotykam wielu właścicieli firm, którzy narzekają na pracowników, że są leniwi, nie myślą, nie chce im się, nie są zaangażowani. Podchodzę do takich wyznać z pewnym współczuciem, bo wiem, że szef, który tak myśli, nie zbuduje zaangażowanego zespołu.
Jakikolwiek jest Twój zespół, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, by pomóc mu pracować efektywniej.
W miejsce postawy “wszyscy są winni” (tłumaczenie się, zwalanie winy na pracowników, sytuację, warunki zewnętrzne, rząd…), zatrzymaj się i zadaj sobie to proste pytanie:
Na każde “Nie da się, bo…” znajdź “A może da się coś zrobić?” i weź za to odpowiedzialność.
Świetnie jest to opisane w książce “Myślenie pytaniami”. Autorka przeciwstawia tam postawę sędziego, i postawę ucznia. Jeśli chcesz zacząć szukać własnej odpowiedzialności w różnych sytuacjach i uwolnić się od negatywnego myślenia, polecam tę pozycję.
Tej zasady nauczyłam się od Tomasza Krawczyka ze Steiner Consulting, autora Metodologii sprzedaży relacyjnej. Gdy sama zaczęłam sobie zadawać to pytanie, mój zawodowy i osobisty rozwój nabrał jakości, planu i struktury.
Polecam każdemu liderowi rozmawiać ze swoimi współpracownikami na ten temat. To pytanie zmienia sposób patrzenia na rolę lidera i na proces uczenia się pracownika.
Jeśli ktoś pracuje w sprzedaży, może wpaść w błędne koło pracowania na wyniki. Jeśli ktoś jest nauczycielem, może odhaczać kolejne tematy z programu.
Gdy będzie wiedział, nad jaką umiejętnością pracuje (np. zadawania skutecznych pytań u sprzedawcy czy przekazywania instrukcji u nauczyciela), będzie widział swoje postępy, będzie bardziej otwarty na pracę z liderem w tych tematach i będzie wiadomo jakie szkolenia mu pomogą.
Na zakończenie rada, którą sama sobie muszę regularnie powtarzać. Liderzy to często osoby, które myślą i decydują szybko. Szybko też wyrabiają sobie swoje zdanie na różne tematy, znajdują rozwiązania i chcą je wdrażać.
Za każdym razem jednak, gdy zatrzymamy się ze swoją opinią – sprawdzimy, zapytamy, doradzimy się współpracowników – budujemy bardziej zaangażowany zespół.
Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts®
Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu.
Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji.
Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.
Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning.
Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży.
Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.