7 zasad lidera
w edu biznesie.

Milena Jastrzębska

7 zasad lidera w edu biznesie.

Milena Jastrzębska

Milena Jastrzębska

Przedsiębiorca, dyplomowany trener biznesu i coach, certyfikowany trener FRIS®.
Ekspert budowania zespołu oraz organizacji czasu i pracy.

#1 Pracę nad usprawnianiem firmy zacznij od pracy nad sobą.

Chcesz, by Twoja firma i zespół odnieśli sukces? Zacznij od siebie. Kiedy Ty pracujesz nad swoimi umiejętnościami liderskimi, dajesz przykład innym i cały zespół czerpie od Ciebie. Wielu właścicieli nadmiernie skupia się na błędach innych i ich korygowaniu, a zapomina o sobie. Poświęć co najmniej kilka godzin w tygodniu na szlifowanie swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy.

Możesz to robić na różne sposoby:

  • czytając książki biznesowe;
  • biorąc udział w spotkaniach grup biznesowych;
  • dołączając do mastermindu lub pracując z partnerem produktywności;
  • oglądając kursy online;
  • korzystając z indywidualnego coachingu;
  • zapisując się na studia podyplomowe;
  • biorąc udział w konferencjach.

#2 Nie ma dobrze zorganizowanej firmy bez dobrze zorganizowanego lidera.

Wśród wielu umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu, dobra organizacja jest jak fundament domu. Może to oczywiste, ale jak wielu właścicieli prowadzi firmy, a nie ma nawet kalendarza!Od lat na szkoleniach słyszę od przedsiębiorców:

“Planowanie jest nie dla mnie.”
“Planowanie zabiera mi wolność.”
“Nie umiem się dobrze zorganizować.”
“Ja jestem chaotyczna, ale zespół musi sobie z tym poradzić.”

#3 Twórz przestrzeń do rozmów 1:1 i zespołowych.

Dobry Lider potrafi się komunikować. Czy to oznacza, że jego zadaniem jest mieć odpowiedź na każdy problem? Wdrażając do pracy nowych Liderów, często spotykam się z ich takim właśnie przekonaniem – będę dobrym liderem, gdy będę wiedzieć wszystko, gdy będę umiał odpowiedzieć na każde pytanie mojego współpracownika, gdy będę potrafił w doskonały sposób, powiedzieć mu to, co chcę, by usłyszał.

Jeśli to przekonanie znajdujesz również w sobie, zmień perspektywę. Nigdy nie będziesz wszechwiedzący. Człowiek wszechwiedzący nie motywuje innych do działania. Człowiek, który wie wszystko, nie jest Liderem.

W miejsce idealnej komunikacji i gotowych odpowiedzi zadbaj o stworzenie wygodnej przestrzeni dla Twojego zespołu. Kiedy przyjdzie ktoś do Ciebie z problemem, zachęć go do zaadresowania tego problemu do zespołu zapytaj, czy już wie co na to zespół. Regularnie organizuj spotkania Twojego zespołu (stałe spotkania raz w tygodniu/czy raz na dwa tygodnie), których celem będzie omawianie bieżących wyzwań zespołu.

Zadbaj też o to, by każdy Twój współpracownik miał zaplanowane regularne (raz na tydzień/miesiąc/kwartał) spotkanie 1:1 z Tobą, podczas którego będziecie mogli porozmawiać o jego rozwoju, potrzebach i udzielić sobie wzajemnie informacji zwrotnej.

 

#4 Naucz się udzielać informacji zwrotnej.

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi współpracy z zespołem jest właściwe, czyli odpowiednio często i w odpowiedni sposób, przekazywana informacja zwrotna.

Zadaniem lidera jest:

tworzenie przestrzeni na jej udzielanie

oficjalne feedbackowe sesje indywidualne i zespołowe

korzystanie z niej zawsze, wtedy kiedy mamy coś do powiedzenia komuś w zespole

mówmy bezpośrednio do osoby, której to dotyczy!

nauczenie się i stosowanie jednego lub kilku modeli udzielania informacji zwrotnej

np. FUKO czy feedforward

proszenie współpracowników o informację zwrotną i przyjmowanie jej z pokorą

uczenie innych, jak udzielać informacji zwrotnej

wpieranie innych w rozwijaniu tej umiejętności

 

Po więcej inspiracji na ten temat odsyłam do książki Kim Scott “Szef wymagający, szef wyrozumiały” lub “Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem” autorstwa Łady Drozdy.

#5 W każdej sytuacji zadawaj sobie pytanie "Co ja mogę zrobić?"

W swojej pracy spotykam wielu właścicieli firm, którzy narzekają na pracowników, że są leniwi, nie myślą, nie chce im się, nie są zaangażowani. Podchodzę do takich wyznać z pewnym współczuciem, bo wiem, że szef, który tak myśli, nie zbuduje zaangażowanego zespołu.


Jakikolwiek jest Twój zespół, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, by pomóc mu pracować efektywniej.


W miejsce postawy “wszyscy są winni” (tłumaczenie się, zwalanie winy na pracowników, sytuację, warunki zewnętrzne, rząd…), zatrzymaj się i zadaj sobie to proste pytanie: 

  • “Co ja mogę zrobić inaczej?”,
  • “Czego jeszcze nie próbowałem?”,
  • “Na co mam wpływ?”.

Na każde “Nie da się, bo…” znajdź “A może da się coś zrobić?” i weź za to odpowiedzialność.
Świetnie jest to opisane w książce “Myślenie pytaniami”. Autorka przeciwstawia tam postawę sędziego, i postawę ucznia. Jeśli chcesz zacząć szukać własnej odpowiedzialności w różnych sytuacjach i uwolnić się od negatywnego myślenia, polecam tę pozycję.

#6 Zadawaj sobie i współpracownikom pytanie "Nad jaką umiejętnością pracujesz?"

Tej zasady nauczyłam się od Tomasza Krawczyka ze Steiner Consulting, autora Metodologii sprzedaży relacyjnej. Gdy sama zaczęłam sobie zadawać to pytanie, mój zawodowy i osobisty rozwój nabrał jakości, planu i struktury.

Polecam każdemu liderowi rozmawiać ze swoimi współpracownikami na ten temat. To pytanie zmienia sposób patrzenia na rolę lidera i na proces uczenia się pracownika.


Jeśli ktoś pracuje w sprzedaży, może wpaść w błędne koło pracowania na wyniki. Jeśli ktoś jest nauczycielem, może odhaczać kolejne tematy z programu.

Gdy będzie wiedział, nad jaką umiejętnością pracuje (np. zadawania skutecznych pytań u sprzedawcy czy przekazywania instrukcji u nauczyciela), będzie widział swoje postępy, będzie bardziej otwarty na pracę z liderem w tych tematach i będzie wiadomo jakie szkolenia mu pomogą.

#7 Najpierw pytaj potem miej własne zdanie na jakiś temat.

Na zakończenie rada, którą sama sobie muszę regularnie powtarzać. Liderzy to często osoby, które myślą i decydują szybko. Szybko też wyrabiają sobie swoje zdanie na różne tematy, znajdują rozwiązania i chcą je wdrażać.

Za każdym razem jednak, gdy zatrzymamy się ze swoją opinią – sprawdzimy, zapytamy, doradzimy się współpracowników – budujemy bardziej zaangażowany zespół.

Dziękujęmy, że tutaj jesteś!

Milena Jastrzębska opracowała 7 kluczowych zasad lidera w edu biznesie,
aby były dla Ciebie wsparciem w sytuacjach kryzysowych.

Pobierz plakat, wydrukuj, zawieś gdzieś blisko, aby zawsze móc tam zerknąć:

Chcesz na poważnie zająć się swoimi
umiejętnościami liderskimi?

Mamy dla Ciebie elitarne grupy biznesowe dla liderów:

Chcesz poznać więcej wskazówek dla wschodzących
liderów w edu biznesie?

Dołącz do nas na Facebooku!
Co tydzień prowadzimy LIVE - "Środa dla lidera".

Dołącz do wydarzenia i bądź na bieżąco!

Masz pytania?

Zastanawiasz się czy warto próbować?

Nie wiesz czy tym razem będzie inaczej?

Jeszcze masz wątpliwości? Zarezerwuj miejsce, napisz jaki cel chciałbyś osiągnąć!

Napisz do nas

Adres biura

Zapisz się aby odebrać plakat

7 zasad lidera w edu biznesie

*Akceptuję warunki regulaminu

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.