Zakończenie roku – rozmowa z dzieckiem

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Zbliża się koniec roku szkolnego, czas podsumowań i dla wielu dzieci czas wchodzenia w nowy etap. Był to rok trudny, zarówno dla dzieci, rodziców, jak i nauczycieli. Postarajmy się zatem, aby samo świadectwo nie było jedynym podsumowaniem. Zadbajmy o rozmowę z naszymi dziećmi.

Zanim porozmawiamy, warto, aby to dorosły zapytał sam siebie, czego oczekuje od dziecka w obszarze osiągnięć szkolnych, i na ile są to oczekiwania jego, a na ile dziecka. Czym jest dla ciebie ocena? Dlaczego jest ważna? Czy faktycznie opisuje ona umiejętności dziecka? Czy od bardzo dobrych ocen zależy jego szczęście? Czego naprawdę chcę dla swojego dziecka?

Rozmawiając, spróbujmy skorzystać z kilku wskazówek:

  • skoncentruj się na zasobach dziecka, na tym w czym jest dobre, co udało mu się osiągnąć, czy w jakimś zakresie zrobiło postępy;
  • nie porównuj go z nikim, to bardzo demotywuje;
  • zauważ jego inne talenty, np. artystyczne, sportowe, te rzeczy, które w szkole i poza nią sprawiają mu radość, i w których mogło się wykazać;
  • uwzględnij trudności w otoczeniu dziecka, które mogły wystąpić w tym roku (np. nadmiar materiału, choroba, zmiana nauczyciela);
  • skoncentruj się na tym, czego dziecko faktycznie się nauczyło;
  • zadbaj o jego uczucia;
  • unikaj krytyki;
  • słuchaj.

Jakie pytania warto zadać:

  • czego się nauczyłeś w tym roku?
  • co cię zaciekawiło, czego się dowiedziałeś?
  • co było dla ciebie ważne?
  • co najlepiej pamiętasz, które wydarzenie?
  • co chciałbyś ulepszyć w przyszłym roku? Jak chciałbyś to zrobić?
  • co sprawiło ci szczególną radość, przyjemność?
  • jakie napotkałeś przeszkody? Jak myślisz, co może ci pomóc w ich pokonaniu?
  • co było dla ciebie trudne?
  • co ci pomagało w tym roku?
  • w jaki sposób ja mogę ci pomóc?

Pomocne mogą się również okazać, takie sformułowania jak:

  • rozumiem, że było ci czasami trudno;
  • zależy mi na tym, aby cię zrozumieć;
  • zdaję sobie sprawę, że był to trudny rok;
  • cieszę się, z tego, co udało ci się osiągnąć;
  • możemy wspólnie zastanowić się, co i jak ulepszyć;
  • spróbuj opisać najlepiej jak potrafisz, co czujesz;
  • jeśli cię dobrze zrozumiałam, to…
  • jestem przy tobie.

Pamiętajmy, że kiedy koncentrujemy się na słabych stronach dziecka, wzmacniamy je. Dlatego podczas rozmowy, skupmy się przede wszystkim na mocnych stronach, zasobach, osiągnięciach. Ważne jest, aby oceny nie warunkowały poczucia własnej wartości dziecka, ani te bardzo dobre, ani te słabsze.

Zadbajmy też o dobrą atmosferę podczas rozmowy: o uśmiech, przytulenie, spędzenie wspólnie czasu na jakiejś aktywności przyjemnej dla dziecka. Niech wakacje będą zasłużonym odpoczynkiem dla nas wszystkich.

Autor: Patrycja Kochan (Psycholog, pedagog, specjalista Personnel Training Institute)

O autorze

sdnchasga12ed

sdnchasga12ed

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.