
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym wpisie poruszam temat systemu wartości w placówce edukacyjnej – jak wpływa na relacje w zespole, rodziców i dzieci oraz co się dzieje, gdy tej spójności zabraknie.
Edukacja jako system naczyń połączonych
W każdej placówce edukacyjnej – przedszkolu, szkole językowej, czy ośrodku Montessori – tworzymy środowisko, które działa jak system naczyń połączonych. Dzieci, rodzice i nauczyciele są częścią tej samej „edukacyjnej wody”, w której każdy wpływa na każdego. To nie tylko metafora – to rzeczywistość, w której decyzje jednej osoby oddziałują na cały zespół.
Rola lidera – twórca środowiska
Właściciel lub dyrektor placówki pełni kluczową rolę w kształtowaniu tego środowiska. To on projektuje system, który opiera się na określonych wartościach: czy stawiamy na samodzielność dziecka, czy na posłuszeństwo? Czy ważniejsze są relacje, czy wyniki? To wszystko przekłada się na kulturę organizacyjną i codzienną pracę.
Jeśli nauczyciel nie zna tych wartości – lub są one nieczytelnie zakomunikowane – może dochodzić do trudnych sytuacji, w których pomoc dziecku okazuje się… sprzeczna z filozofią placówki.
Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?
Świadomy wybór – wspólnota zamiast przypadkowości
Wspólnota edukacyjna powinna opierać się na świadomym wyborze. Zarówno nauczyciel, jak i rodzic powinni wiedzieć, do jakiego „akwarium” wchodzą. Tylko wtedy można budować trwałą, spójną współpracę i uniknąć nieporozumień, które często kończą się rozczarowaniem – a nawet utratą pracy.
Edukacja to gra zespołowa
Choć często skupiamy się na indywidualnym rozwoju dziecka, edukacja to także wspólnota – a ta niesie ze sobą nie tylko korzyści, ale i koszty. Rodzic, który oczekuje efektów dla swojego dziecka, musi też wziąć pod uwagę wpływ tych działań na grupę. Douczanki, indywidualizacja, specjalne traktowanie – to wszystko może osłabić system i w dłuższej perspektywie zaszkodzić także samemu dziecku.
Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga nieustannego poszukiwania balansu między dobrem jednostki a dobrem wspólnoty. To trudna sztuka kompromisu, ale tylko ona prowadzi do trwałego, zdrowego rozwoju – zarówno dzieci, jak i całej organizacji.
To my, jako liderzy, nauczyciele i rodzice, wybieramy kierunek – nasz „horyzont”. I to właśnie ten wybór sprawia, że edukacja może być naprawdę wartościowa.
Jeżeli zastanawiasz się jak wdrożyć pracę w oparciu o wartości do swojej placówki napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!