
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym artykule pokazuję czym są kroki sprzedażowe i dlaczego ich właściwe zaplanowanie ma kluczowe znaczenie w procesie pozyskiwania klientów do przedszkola, szkoły językowej czy ośrodka Montessori.
Czym są kroki sprzedażowe w branży edukacyjnej?
Kroki sprzedażowe to zestaw działań, które musi wykonać klient, aby zakończyć proces rekrutacji – zazwyczaj poprzez podpisanie umowy i wniesienie opłaty (zaliczki, zadatku). To nie tylko formalności, a zaplanowany proces, który prowadzi rodzica od pierwszego kontaktu do podpisania umowy, którą ma przejść świadomie i bez zbędnych przeszkód.
Dlaczego spisanie kroków sprzedażowych to konieczność
Jeśli prowadzisz placówkę edukacyjną i zależy Ci na skutecznej sprzedaży, spisując kroki sprzedażowe masz szansę świadomie zarządzać kontaktem z klientem, a także przekazywać jasne instrukcje zespołowi. To również sposób na redukcję chaosu i błędów w komunikacji oraz zapewnienie klientowi poczucie bezpieczeństwa i profesjonalizmu.
Jak logicznie ułożyć kroki sprzedażowe
Powszechny błąd w placówkach edukacyjnych to brak sensownej kolejności działań. Zadbaj o to, by każdy kolejny krok opierał się na wcześniejszym:
-
Formularz kontaktowy lub metryczka klienta – by zebrać dane i potrzeby.
-
Rozmowa telefoniczna – wstępna analiza potrzeb i kwalifikacja klienta.
-
Spotkanie/oprowadzenie – dopasowane do konkretnych pytań i oczekiwań.
-
Propozycja i dokumentacja – umowa, informacje o opłatach, harmonogram.
-
Finalizacja – podpisanie umowy, płatność, wprowadzenie dziecka do placówki.
Co wspiera proces sprzedaży
Ważne, by kroki sprzedażowe były wspierane odpowiednimi narzędziami, np.:
- metryczka klienta – jeden dokument, który zbiera wszystkie istotne informacje (dla sekretariatu, dyrektora, wychowawców).
- karta obserwacji dziecka (np. po lekcji próbnej).
- harmonogram sprzedażowy dla zespołu – kto, kiedy i za co odpowiada.
Kto powinien znać kroki sprzedażowej Twojej placówki
Cały zespół. Nie tylko właściciel, ale sekretariat, dyrektor/dyrektorka, a także nauczyciele zaangażowani w kontakt z rodzicami. Dlaczego? Bo sprzedaż to proces zespołowy, który działa tylko wtedy, gdy każdy zna swoją rolę i etap, na którym pracuje klient.
Warto również umieścić kroki sprzedażowe na stronie internetowej, aby
przedstawić rodzicom jasną ścieżkę rekrutacji, pokazać, co się wydarzy po wypełnieniu formularza i zapewnij transparentność w kwestii płatności oraz terminów.
Jeśli chcesz porozmawiać na temat sprzedaży w Twojej placówce, napisz do mnie chętnie omówię możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy! Wybierz termin bezpłatnej konsultacji: