Sprzedaż w placówce edukacyjnej – kroki sprzedażowe

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym artykule pokazuję czym są kroki sprzedażowe i dlaczego ich właściwe zaplanowanie ma kluczowe znaczenie w procesie pozyskiwania klientów do przedszkola, szkoły językowej czy ośrodka Montessori.

Czym są kroki sprzedażowe w branży edukacyjnej?

Kroki sprzedażowe to zestaw działań, które musi wykonać klient, aby zakończyć proces rekrutacji – zazwyczaj poprzez podpisanie umowy i wniesienie opłaty (zaliczki, zadatku). To nie tylko formalności, a zaplanowany proces, który prowadzi rodzica od pierwszego kontaktu do podpisania umowy, którą ma przejść świadomie i bez zbędnych przeszkód.

Dlaczego spisanie kroków sprzedażowych to konieczność

Jeśli prowadzisz placówkę edukacyjną i zależy Ci na skutecznej sprzedaży, spisując kroki sprzedażowe masz szansę świadomie zarządzać kontaktem z klientem, a także przekazywać jasne instrukcje zespołowi. To również sposób na redukcję chaosu i błędów w komunikacji oraz zapewnienie klientowi poczucie bezpieczeństwa i profesjonalizmu.

Jak logicznie ułożyć kroki sprzedażowe

Powszechny błąd w placówkach edukacyjnych to brak sensownej kolejności działań. Zadbaj o to, by każdy kolejny krok opierał się na wcześniejszym:

  1. Formularz kontaktowy lub metryczka klienta – by zebrać dane i potrzeby.

  2. Rozmowa telefoniczna – wstępna analiza potrzeb i kwalifikacja klienta.

  3. Spotkanie/oprowadzenie – dopasowane do konkretnych pytań i oczekiwań.

  4. Propozycja i dokumentacja – umowa, informacje o opłatach, harmonogram.

  5. Finalizacja – podpisanie umowy, płatność, wprowadzenie dziecka do placówki.

Co wspiera proces sprzedaży

Ważne, by kroki sprzedażowe były wspierane odpowiednimi narzędziami, np.:

  • metryczka klienta – jeden dokument, który zbiera wszystkie istotne informacje (dla sekretariatu, dyrektora, wychowawców).
  • karta obserwacji dziecka (np. po lekcji próbnej).
  • harmonogram sprzedażowy dla zespołu – kto, kiedy i za co odpowiada.

Kto powinien znać kroki sprzedażowej Twojej placówki

Cały zespół. Nie tylko właściciel, ale sekretariat, dyrektor/dyrektorka, a także nauczyciele zaangażowani w kontakt z rodzicami. Dlaczego? Bo sprzedaż to proces zespołowy, który działa tylko wtedy, gdy każdy zna swoją rolę i etap, na którym pracuje klient.

Warto również umieścić kroki sprzedażowe na stronie internetowej, aby 
przedstawić rodzicom jasną ścieżkę rekrutacji, pokazać, co się wydarzy po wypełnieniu formularza i zapewnij transparentność w kwestii płatności oraz terminów.

Jeśli chcesz porozmawiać na temat sprzedaży w Twojej placówce, napisz do mnie chętnie omówię możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy! Wybierz termin bezpłatnej konsultacji:

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.