Rola lidera w placówce edukacyjnej

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Tym artykułem zachęcam Cię do spojrzenia jak rola i rozwój lidera w placówce edukacyjnej wpływa na wyniki zespołu i jej funkcjonowanie.

Lider – serce i motor placówki edukacyjnej

Większość właścicieli placówek edukacyjnych w Polsce to osoby, które kiedyś były nauczycielami lub edukatorami. Placówka powstała z potrzeby – stworzenia miejsca zgodnego z wartościami, których brakowało w dotychczasowym środowisku pracy.

Ale co dalej? Co się dzieje, kiedy ta pierwsza motywacja, ten „zryw” się wypala? Lider zaczyna szukać odpowiedzi na zewnątrz: u nauczycieli, rodziców, ekspertów.

Wgląd w siebie – fundament świadomego zarządzania

Rozwój lidera nie zaczyna się od Excela ani od szkoleń z marketingu. Zaczyna się od wglądu w siebie – od momentu, w którym lider zatrzymuje się i zadaje sobie pytanie: „Jak się czuję w swojej roli?”, „Czy to, co robię, nadal mnie rozwija i satysfakcjonuje?”

To właśnie ten wewnętrzny punkt wyjścia pozwala rozpoznać sygnały przeciążenia, wypalenia, potrzeby zmiany kierunku działania lub odświeżenia wizji rozwoju placówki. Bez tej autorefleksji nawet najbardziej zaawansowane narzędzia zarządzania nie przyniosą efektu, ponieważ będą działać na niepewnym fundamencie.

Podjęcie decyzji o zmianie sposobu pracy, redefinicji roli lidera lub przeorganizowaniu struktury placówki edukacyjnej to odważne kroki – ale często niezbędne, by odzyskać energię i poczucie sensu. Bo to właśnie od odwagi i uczciwości wobec siebie zaczyna się prawdziwy rozwój.

Kompetencje twarde – które są potrzebne, ale niewystarczające

Lider placówki edukacyjnej musi znać podstawy:

  • Marketingu i sprzedaży, by rozmawiać z ekspertami,
  • Zarządzania zespołem opartym na wiedzy, nie tylko na zadaniowości,
  • Organizacji procesów – od ewaluacji po komunikację z rodzicami.

Ale żadna z tych kompetencji nie da efektów, jeśli zabraknie autentyczności i spójności lidera. Poczucia sensu. Równowagi między tym, co dzieje się w organizacji, a tym, co dzieje się wewnątrz lidera.

Prowadzenie placówki edukacyjnej to nie jest zwykły biznes. To miejsce, które oddziałuje na rozwój dzieci i rodzin. To przestrzeń, która wymaga od lidera nie tylko wiedzy, ale i wrażliwości.

Jeśli chcesz rozwijać się jako lider, zachować autentyczność i jednocześnie skutecznie zarządzać, ale nie wiesz jak to zrobić, napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.