
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Tym artykułem zachęcam Cię do spojrzenia jak rola i rozwój lidera w placówce edukacyjnej wpływa na wyniki zespołu i jej funkcjonowanie.
Lider – serce i motor placówki edukacyjnej
Większość właścicieli placówek edukacyjnych w Polsce to osoby, które kiedyś były nauczycielami lub edukatorami. Placówka powstała z potrzeby – stworzenia miejsca zgodnego z wartościami, których brakowało w dotychczasowym środowisku pracy.
Ale co dalej? Co się dzieje, kiedy ta pierwsza motywacja, ten „zryw” się wypala? Lider zaczyna szukać odpowiedzi na zewnątrz: u nauczycieli, rodziców, ekspertów.
Wgląd w siebie – fundament świadomego zarządzania
Rozwój lidera nie zaczyna się od Excela ani od szkoleń z marketingu. Zaczyna się od wglądu w siebie – od momentu, w którym lider zatrzymuje się i zadaje sobie pytanie: „Jak się czuję w swojej roli?”, „Czy to, co robię, nadal mnie rozwija i satysfakcjonuje?”
To właśnie ten wewnętrzny punkt wyjścia pozwala rozpoznać sygnały przeciążenia, wypalenia, potrzeby zmiany kierunku działania lub odświeżenia wizji rozwoju placówki. Bez tej autorefleksji nawet najbardziej zaawansowane narzędzia zarządzania nie przyniosą efektu, ponieważ będą działać na niepewnym fundamencie.
Podjęcie decyzji o zmianie sposobu pracy, redefinicji roli lidera lub przeorganizowaniu struktury placówki edukacyjnej to odważne kroki – ale często niezbędne, by odzyskać energię i poczucie sensu. Bo to właśnie od odwagi i uczciwości wobec siebie zaczyna się prawdziwy rozwój.
Kompetencje twarde – które są potrzebne, ale niewystarczające
Lider placówki edukacyjnej musi znać podstawy:
- Marketingu i sprzedaży, by rozmawiać z ekspertami,
- Zarządzania zespołem opartym na wiedzy, nie tylko na zadaniowości,
- Organizacji procesów – od ewaluacji po komunikację z rodzicami.
Ale żadna z tych kompetencji nie da efektów, jeśli zabraknie autentyczności i spójności lidera. Poczucia sensu. Równowagi między tym, co dzieje się w organizacji, a tym, co dzieje się wewnątrz lidera.
Prowadzenie placówki edukacyjnej to nie jest zwykły biznes. To miejsce, które oddziałuje na rozwój dzieci i rodzin. To przestrzeń, która wymaga od lidera nie tylko wiedzy, ale i wrażliwości.
Jeśli chcesz rozwijać się jako lider, zachować autentyczność i jednocześnie skutecznie zarządzać, ale nie wiesz jak to zrobić, napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!