
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Coraz częściej stają oni przed wyzwaniami, które wymagają nie tylko wiedzy menedżerskiej, ale też głębokiej świadomości i wrażliwości społecznej. O czym warto pamiętać w świadomym zarządzaniu zespołem nauczycieli i lektorów?
Świadome zarządzanie – co to znaczy?
Bycie świadomym liderem to umiejętność obserwowania zarówno siebie, jak i zespołu, bez oceniania. To pozycja uważnego obserwatora, który potrafi zauważyć, co się dzieje w relacjach, komunikacji i atmosferze pracy. Świadomość ta pozwala zarządzać nie tylko strukturą i czasem, ale przede wszystkim ludźmi – z uwzględnieniem ich emocji, energii i indywidualności.
Komunikacja bez przemocy
Jednym z kluczowych elementów nowoczesnego zarządzania jest komunikacja bez przemocy (NVC). Lider powinien dbać o to, by członkowie zespołu potrafili:
- wyrażać swoje emocje i potrzeby bez osądzania innych,
- oddzielać swoje uczucia od interpretacji cudzych zachowań,
- używać komunikatu „ja”, a nie „ty zawsze…”.
Komunikacja jest jak most – bez niej trudno budować zaufanie, rozwiązywać konflikty i wprowadzać zmiany.
Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?
Transparentność – przestrzeni do autentyczności
Czy w Twojej szkole panuje kultura otwartości? Czy nauczyciele mogą mówić szczerze o swoich odczuciach, poglądach i trudnościach? W wielu placówkach pracownicy „wchodzą w rolę”, ukrywając swoje emocje, co prowadzi do wypalenia i braku autentyczności. Świadome przyzwolenie na pełne człowieczeństwo w pracy to ogromna wartość, która pozwala czerpać z całego potencjału jednostki.
Świadome zarządzanie - 4 kluczowe obszary
Jeśli chcesz rozwijać świadome zarządzanie w swojej placówce, przyjrzyj się uważnie tym obszarom:
Komunikacja – czy jest empatyczna, wolna od przemocy i nastawiona na zrozumienie?
Transparentność – czy pracownicy mogą być sobą i mówić o tym, co czują i myślą?
Energia i czas – czy zadania są tak organizowane, by nie wypalały ludzi?
Rozwój osobisty – czy nauczyciele mają przestrzeń, by rozwijać się jako ludzie, nie tylko jako specjaliści?
Bycie liderem w edukacji to dziś coś znacznie więcej niż planowanie grafiku czy kontrola realizacji programu. To rola, która wymaga odwagi, samoświadomości i gotowości do tworzenia środowiska, w którym ludzie czują się ważni i bezpieczni. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu swoim zespołem i organizacją, napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!