Myślenie systemowe w placówce edukacyjnej

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym artykule zapraszam Cię do przyjrzenia się jednemu z najbardziej niedocenianych tematów w zarządzaniu edukacyjnym – myśleniu systemowemu.

Czym jest systemowe myślenie?

System to nie tylko dokumenty i struktury organizacyjne. To sieć zależności między ludźmi, zespołami, decyzjami i narzędziami pracy. W każdej placówce – szkole, przedszkolu czy centrum edukacyjnym – funkcjonujemy w systemie, często nie zdając sobie z tego sprawy.

Myślenie systemowe polega na dostrzeganiu powiązań między tym, co robi jedna osoba, a tym, jak wpływa to na funkcjonowanie całej organizacji.

Przykłady jak brak myślenia systemowego wpływa na funkcjonowanie placówki

Wyobraź sobie, że w Waszej placówce nie ma wspólnego, łatwo dostępnego kalendarza. Albo jest – ale korzysta z niego tylko część zespołu.

Skutki?

  • nauczyciele nie znają kluczowych terminów,

  • działania zespołów nakładają się na siebie,

  • zebrania odbywają się bez pełnej obecności,

  • rośnie frustracja i spada efektywność – mimo dobrych chęci.

To nie problem ludzi, lecz systemu. A dokładniej – jego braku lub niespójności.

Trzy poziomy systemowego działania w placówce

W każdej organizacji edukacyjnej funkcjonują trzy nakładające się warstwy:

  1. Poziom indywidualny – sposób organizacji pracy, nawyki i narzędzia wykorzystywane przez poszczególnych pracowników.

  2. Poziom zespołowy – praktyki i procedury wypracowane w zespołach: metodycznych, wychowawczych czy projektowych.

  3. Poziom organizacyjny – obejmuje decyzje strategiczne, kulturę pracy, komunikację, systemy wspierające zarządzanie i rozwój.

Brak spójności między tymi poziomami skutkuje chaosem, brakiem efektywności i poczuciem przeciążenia.

Dlaczego warto rozwijać myślenie systemowe w zespole?

Systemowe spojrzenie na organizację pozwala zidentyfikować powiązania przyczynowo-skutkowe w działaniach oraz wzmacniać poczucie sensu i sprawczości pracowników. To też okazja do budowania współodpowiedzialność za jakość pracy całej placówki, eliminacji ukrytych „wąskich gardeł” w komunikacji i koordynacji, a także tworzenia fundamentów pod skuteczne zarządzanie procesami edukacyjnymi.

To nie jest narzędzie tylko dla dyrektora – to sposób myślenia, który warto rozwijać w całym zespole. Jeśli chcesz skonsultować, jak wdrożyć myślenie systemowe w Twojej placówce, zapraszam napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.