
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym artykule zapraszam Cię do przyjrzenia się jednemu z najbardziej niedocenianych tematów w zarządzaniu edukacyjnym – myśleniu systemowemu.
Czym jest systemowe myślenie?
System to nie tylko dokumenty i struktury organizacyjne. To sieć zależności między ludźmi, zespołami, decyzjami i narzędziami pracy. W każdej placówce – szkole, przedszkolu czy centrum edukacyjnym – funkcjonujemy w systemie, często nie zdając sobie z tego sprawy.
Myślenie systemowe polega na dostrzeganiu powiązań między tym, co robi jedna osoba, a tym, jak wpływa to na funkcjonowanie całej organizacji.
Przykłady jak brak myślenia systemowego wpływa na funkcjonowanie placówki
Wyobraź sobie, że w Waszej placówce nie ma wspólnego, łatwo dostępnego kalendarza. Albo jest – ale korzysta z niego tylko część zespołu.
Skutki?
nauczyciele nie znają kluczowych terminów,
działania zespołów nakładają się na siebie,
zebrania odbywają się bez pełnej obecności,
rośnie frustracja i spada efektywność – mimo dobrych chęci.
To nie problem ludzi, lecz systemu. A dokładniej – jego braku lub niespójności.
Skuteczne planowanie w biznesie – jak to robić? Przeczytaj >
Trzy poziomy systemowego działania w placówce
W każdej organizacji edukacyjnej funkcjonują trzy nakładające się warstwy:
Poziom indywidualny – sposób organizacji pracy, nawyki i narzędzia wykorzystywane przez poszczególnych pracowników.
Poziom zespołowy – praktyki i procedury wypracowane w zespołach: metodycznych, wychowawczych czy projektowych.
Poziom organizacyjny – obejmuje decyzje strategiczne, kulturę pracy, komunikację, systemy wspierające zarządzanie i rozwój.
Brak spójności między tymi poziomami skutkuje chaosem, brakiem efektywności i poczuciem przeciążenia.
Dlaczego warto rozwijać myślenie systemowe w zespole?
Systemowe spojrzenie na organizację pozwala zidentyfikować powiązania przyczynowo-skutkowe w działaniach oraz wzmacniać poczucie sensu i sprawczości pracowników. To też okazja do budowania współodpowiedzialność za jakość pracy całej placówki, eliminacji ukrytych „wąskich gardeł” w komunikacji i koordynacji, a także tworzenia fundamentów pod skuteczne zarządzanie procesami edukacyjnymi.
To nie jest narzędzie tylko dla dyrektora – to sposób myślenia, który warto rozwijać w całym zespole. Jeśli chcesz skonsultować, jak wdrożyć myślenie systemowe w Twojej placówce, zapraszam napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!