Myślenie systemowe w edukacji – jak lepiej zarządzać szkołą, placówką Montessori, przedszkolem

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Właściciele placówek edukacyjnych – szkół, przedszkoli czy ośrodków edukacyjnych – często koncentrują się na codziennych wyzwaniach związanych z organizacją pracy, rekrutacją uczniów i utrzymaniem jakości nauczania. Jednak prawdziwy sukces w zarządzaniu edukacją nie wynika z rozwiązywania pojedynczych problemów, ale z umiejętnego spojrzenia na całość organizacji jako systemu.

Myślenie systemowe w edukacji - czym jest?

Myślenie systemowe to sposób analizowania placówki jako zbioru współzależnych elementów – od rekrutacji i marketingu, przez organizację pracy, po kadrę nauczycielską i relacje z rodzicami. Kluczowym założeniem jest to, że nie można skutecznie poprawiać jednego obszaru, ignorując jego wpływ na pozostałe. W praktyce oznacza to, że każda szkoła czy przedszkole składa się z podsystemów, takich jak:

  • procesy administracyjne (np. organizacja zapisów, zarządzanie finansami),

  • relacje międzyludzkie (zarówno wśród nauczycieli, jak i między kadrą a rodzicami),

  • jakość nauczania (metody dydaktyczne, zaangażowanie nauczycieli),

  • obsługa klienta (rekrutacja nowych uczniów i utrzymanie istniejących),

  • marketing i wizerunek placówki.

Jak rozpoznać, które elementy systemu działają dobrze, a które wymagają poprawy?

Właściciele placówek często dostrzegają pewne symptomy problemów – spadek liczby zapisów, niska frekwencja uczniów, rotacja kadry czy trudności w utrzymaniu stałych klientów. Jednak te zjawiska są jedynie skutkiem głębszych zależności systemowych. Aby skutecznie diagnozować problemy, warto w swoich działaniach poświęcić czas m.in. analizę danych, obserwację procesów organizacyjnych oraz zrozumienie roli pracowników i ich nastawienia.

Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?

Myślenie systemowe, a rozwoj placówki

Silny system edukacyjny to taki, który potrafi się dostosować do zmian. Przykładem może być placówka, która zauważyła, że nauczyciele niechętnie uczestniczą w szkoleniach. Zamiast narzucać im dodatkowe kursy, dyrekcja zapytała, czego naprawdę potrzebują. Okazało się, że bardziej niż ogólne szkolenia, interesowały ich konkretne rozwiązania dla wyzwań, jakie napotykają w klasach. W efekcie zamiast wysyłać kadrę na zewnętrzne warsztaty, wprowadzono mentoring i obserwacje lekcji.

Systematyczne usprawnianie procesów

Placówka edukacyjna nieustannie ewoluuje. Ważne jest więc regularne monitorowanie poszczególnych podsystemów i ich efektywności. Można to zrobić poprzez:

  • Spotkania zespołowe analizujące efektywność różnych obszarów,

  • Ankiety dla rodziców i nauczycieli pozwalające lepiej zrozumieć ich potrzeby,

  • Testowanie nowych rozwiązań, np. zmian w komunikacji marketingowej, organizacji pracy sekretariatu czy metod dydaktycznych.

Myślenie systemowe jako klucz do sukcesu

Myślenie systemowe pozwala właścicielom placówek edukacyjnych nie tylko skuteczniej diagnozować problemy, ale również wdrażać rozwiązania, które działają długofalowo. Dzięki analizie powiązań pomiędzy różnymi elementami organizacji, można zwiększyć skuteczność rekrutacji, poprawić organizację pracy oraz podnieść jakość nauczania.

Jeżeli zastanawiasz się jak wdrożyć myślenie systemowe do pracy nad rozwojem swojej placówki  napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.