Jak zapobiegać konfliktom w zespole? Systemowe podejście w placówce edukacyjnej

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Jednymi z nich są konfikty, których nie da się całkowicie uniknąć – są naturalną częścią współpracy. Ale można im zapobiegać, budując w organizacji odpowiednie zasoby i kulturę komunikacji. W tym wpisie dzielę się refleksją, jak to zrobić w placówce edukacyjnej.

Czym jest kryzys w zespole?

Kryzys to sytuacja, w której dotychczasowe sposoby działania przestają działać – czy to na poziomie osoby, czy zespołu. Kryzys obnaża braki zasobów: kompetencyjnych, emocjonalnych, organizacyjnych. Dlatego zapobieganie kryzysom powinno polegać na stałym wzmacnianiu tych zasobów – a nie tylko gaszeniu pożarów.

Systemowe zarządzanie jako prewencja

Najskuteczniejszym narzędziem prewencji jest systematyczne, cykliczne działanie:

  • ewaluacyjne rozmowy z nauczycielami,
  • hospitacje (lub lekcje rozwojowe),
  • wspólna analiza potrzeb szkoleniowych,
  • porządkowanie dokumentów i procedur.

To nie są “papierowe obowiązki” – to higiena organizacyjna, która chroni przed napięciami i chaosami.

Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?

Obecność jako sposób zapobiegania konfliktom

Poza systemowymi działaniami, ważna jest dostępność lidera. Regularne zebrania, indywidualne spotkania, czas na konsultacje – to nie strata czasu, to fundament zdrowych relacji. Dobrze zorganizowane spotkanie zespołu wzmacnia współodpowiedzialność, buduje wspólnotę i zaufanie, a także pozwala wcześniej wychwycić sygnały napięć.

Dlaczego systematyczna praca organizacyjna to klucz do spokoju i współprac?

Oczywiście, nawet najlepsze struktury nie uchronią przed każdą trudnością. Ale dzięki regularnej pracy – zarówno systemowej, jak i relacyjnej – jesteśmy lepiej przygotowani na to, co może się wydarzyć. 

Jeśli chcesz nauczyć się, jak w praktyce wdrażać te rozwiązania napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.