
Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. Jednymi z nich są konfikty, których nie da się całkowicie uniknąć – są naturalną częścią współpracy. Ale można im zapobiegać, budując w organizacji odpowiednie zasoby i kulturę komunikacji. W tym wpisie dzielę się refleksją, jak to zrobić w placówce edukacyjnej.
Czym jest kryzys w zespole?
Kryzys to sytuacja, w której dotychczasowe sposoby działania przestają działać – czy to na poziomie osoby, czy zespołu. Kryzys obnaża braki zasobów: kompetencyjnych, emocjonalnych, organizacyjnych. Dlatego zapobieganie kryzysom powinno polegać na stałym wzmacnianiu tych zasobów – a nie tylko gaszeniu pożarów.
Systemowe zarządzanie jako prewencja
Najskuteczniejszym narzędziem prewencji jest systematyczne, cykliczne działanie:
- ewaluacyjne rozmowy z nauczycielami,
- hospitacje (lub lekcje rozwojowe),
- wspólna analiza potrzeb szkoleniowych,
- porządkowanie dokumentów i procedur.
To nie są “papierowe obowiązki” – to higiena organizacyjna, która chroni przed napięciami i chaosami.
Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?
Obecność jako sposób zapobiegania konfliktom
Poza systemowymi działaniami, ważna jest dostępność lidera. Regularne zebrania, indywidualne spotkania, czas na konsultacje – to nie strata czasu, to fundament zdrowych relacji. Dobrze zorganizowane spotkanie zespołu wzmacnia współodpowiedzialność, buduje wspólnotę i zaufanie, a także pozwala wcześniej wychwycić sygnały napięć.
Dlaczego systematyczna praca organizacyjna to klucz do spokoju i współprac?
Oczywiście, nawet najlepsze struktury nie uchronią przed każdą trudnością. Ale dzięki regularnej pracy – zarówno systemowej, jak i relacyjnej – jesteśmy lepiej przygotowani na to, co może się wydarzyć.
Jeśli chcesz nauczyć się, jak w praktyce wdrażać te rozwiązania napisz do mnie chętnie porozmawiam na temat możliwości współpracy.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!