Jak delegować zadania w placówce edukacyjnej?

Ciekawi Cię ten temat? Podziel się wiedzą dalej:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Cześć, nazywam się Joanna Femiak i od ponad 20 lat szkolę przedsiębiorców branży edukacyjnej. Z wykształcenia jestem psychologiem, filozofem, ekspertem ds. rozwoju biznesów edukacyjnych. Na co dzień pracuje zarówno z dyrektorami i managerami placówek edukacyjnych, jak i nauczycielami, dlatego też wiem, z jakimi wyzwaniami borykają się w swojej pracy. W tym wpisie opowiadam o trzech kluczowych aspektach delegowania, które zbyt często pomijamy: naszym przekonaniom na jego temat, temu, co i w jakim kontekście przekazujemy, oraz energii, z jaką wchodzimy w ten proces.ą wchodzimy w ten proces.

Delegowanie zadań w edukacji – 3 kluczowe aspekty

Delegowanie zadań to jeden z filarów skutecznego zarządzania, a jednocześnie obszar, który wśród przedsiębiorców i właścicieli szkół budzi najwięcej emocji. W branży edukacyjnej, gdzie panuje kultura opiekuńczości i relacyjności, temat ten nabiera szczególnego znaczenia. Jeśli chcesz, aby Twoja szkoła działała sprawnie, czas przyjrzeć się temu, jak delegujesz. Zacznij od trzech fundamentalnych aspektów.

Delegowanie zadań, jako proces

Sposób, w jaki postrzegasz delegowanie, ma ogromny wpływ na to, czy w ogóle je stosujesz i jak to robisz. W rozmowach z właścicielkami szkół często pojawiają się metafory typu „zrzucam z siebie coś niewygodnego”, „wypycham obowiązki” lub „wolę to zrobić sama”. To pokazuje, jak wiele negatywnych emocji wiąże się z delegowaniem – od niechęci, przez lęk przed obciążeniem innych, aż po wewnętrzne poczucie winy.

Jeśli myślisz o sobie jako o wrażliwej osobie, która nie chce nikogo skrzywdzić – zrozum, że nie chodzi o przerzucanie odpowiedzialności. Delegowanie to dawanie możliwości. Zatrzymaj się na chwilę i zadaj sobie pytanie: jaką metaforą opisałabyś delegowanie? Czy to coś pozytywnego, czy coś, co wywołuje opór? Bo Twoje podejście czuć w zespole – a jeśli energia wokół delegowania jest negatywna, trudno oczekiwać współpracy i rozwoju.

Produktywność a odpoczynek. Jak zachować zdrowy balans?

Delegowanie jako zaproszenie do współodpowiedzialności

Delegowanie to nie tylko przekazanie zadania – to zaproszenie drugiej osoby do swojego świata pracy. Wyobraź sobie, że pokazujesz pracownikowi fragment swojej codzienności: zadań, wyzwań, odpowiedzialności. Czy ten świat jest uporządkowany? Czy zapraszasz do chaosu, który sama ledwo ogarniasz?

W edukacji często obserwujemy, że nauczyciele i pracownicy administracyjni przez lata pozostają tylko w jednym typie zadań – technicznych, odtwórczych, rutynowych. Dlaczego nie mieliby spróbować czegoś więcej? Delegowanie może być dla nich szansą na rozwój – wejście na poziom menedżerski, zdobycie nowych umiejętności, poczucie sensu i wpływu. Ale tylko wtedy, gdy zadania, które przekazujesz, są klarowne, osadzone w strukturze i mają ramy. Inaczej – stają się dodatkowym ciężarem.

Delegowanie w edukacji – energia, kontekst i intencja

Ostatni, ale kluczowy aspekt delegowania to energia, z jaką wchodzisz w ten proces. Coraz częściej mówi się o niej w kontekście zarządzania – bo nawet najlepsza struktura i dokumentacja nie wystarczą, jeśli lider nie ma siły, spokoju i sprawczości.

Frustracja nie wynika z liczby obowiązków, ale z niezaspokojonych potrzeb, braku sensu, braku wpływu. Jeśli czujesz się wypalona, zmęczona, „nie chce Ci się już nic” – to nie jest dobry moment, by przekazywać zadania innym. Twój stan emocjonalny wpływa na atmosferę w zespole. Zatrzymaj się, sprawdź, czego Ci brakuje, zadbaj o siebie. A jeśli czujesz, że problem jest głębszy – warto porozmawiać z psychologiem, nie tylko coachem. Bo jak mówi przysłowie: ryba psuje się od głowy – ale też od głowy zaczyna się zmiana.

Delegowanie to nie technika – to podejście. Jeśli chcesz się nim posługiwać skutecznie, zacznij od siebie: od refleksji, od porządku, od energii. Dopiero wtedy kolejne etapy – takie jak wybór zadań, komunikacja, monitorowanie – będą miały sens.

 

Jeśli chcesz nauczyć się delegować mądrze i z lekkością, zacznij od uporządkowania tych trzech fundamentów,  napisz do mnie jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tym zakresie.

Joanna Femiak, właścicielka Personnel Training Institute Psycholog, filozof, ekspert ds. rozwoju przedsiębiorców. Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy!

O autorze

Picture of Aneta Wachowska

Aneta Wachowska

Dodaj komentarz

Najnowsze posty

Potrzebujesz więcej wiedzy?

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, zyskaj dostęp do całej bazy bezpłatnych materiałów, a nowinki z branży edukacyjnej będziemy przesyłać prosto na Twój email!

Zapisz się aby otrzymać dostęp do webinaru

Jak motywować nauczycieli w trudnych czasach?

*Akceptuję warunki regulaminu
Agata Zborała

Agata Zborała

Certyfikowany coach i trener Cliftonstrenghts® 

Jako osoba mająca 23-letnie doświadczenie w biznesie jest ekspertem sprzedaży, komunikacji i doradztwa rozwoju osobistego i biznesowego. Posiada umiejętności zarządzania oraz wpieram w budowaniu silnej kultury organizacyjnej opartej na mocnych stronach członków zespołu. 

Wyznaje zasadę rozwój osobisty + rozwój zespołu = rozwój organizacji. 

Towarzyszy w odkrywania naturalnego potencjału w postaci talentów i mocnych stron oraz pomaga je rozwijać dla spełnionego życia osobistego i zawodowego.

Sebastian Sitowski

Marketingowiec, specjalista ds. mediów społecznościowych, dyplomowany coach, team coach, trener i certyfikowany facylitator Action Learning. 

Od ponad 10 lat w branży reklamowej, od roku prowadzi własną firmę, której misją jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Wyznaje prostą zasadę, opartą na wieloletnim doświadczeniu – bez długofalowej strategii, wyznaczenia celów i angażującego contentu nie ma dobrej sprzedaży. 

Poza opieką nad swoimi klientami prowadzi szkolenia z online marketingu dla amatorów i specjalistów, udziela konsultacji biznesowych oraz prowadzi coachingi i warsztaty. Od 3 lat z pasją zgłębia zagadnienie inteligencji emocjonalnej, przekładając tę wiedzę na marketing i sprzedaż w sieci.